Quote from Funbeat user on 8 May 2010, 23:00Klart man kan ändra sin maximala steglängd. Bara träna så man får ett kraftigare löpsteg.
Klart man kan ändra sin maximala steglängd. Bara träna så man får ett kraftigare löpsteg.
Quote from Funbeat user on 8 May 2010, 23:38Kristina, det är lite förenklat att säga att det ena orsakar det andra i det här fallet. Man kan ju lika gärna skriva hastighet/frekvens = steglängd.
Om man tänker att steglängd eller frekvens orsakar hastighet så blir man lätt ineffektiv.
Jag tycker de
Kristina, det är lite förenklat att säga att det ena orsakar det andra i det här fallet. Man kan ju lika gärna skriva hastighet/frekvens = steglängd.
Om man tänker att steglängd eller frekvens orsakar hastighet så blir man lätt ineffektiv.
Jag tycker de
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 04:57@Micke
Tack för länken till Polar RS800. Jag tycker att det var intressant för mig som är mindre snabb och funderat på detta med 90-takt som det talas om så mycket. Den var väldigt konktret och har även träningsförlslag (t+)
@Micke
Tack för länken till Polar RS800. Jag tycker att det var intressant för mig som är mindre snabb och funderat på detta med 90-takt som det talas om så mycket. Den var väldigt konktret och har även träningsförlslag (t+)
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 07:18Jag skulle vilja påstå, att viljan och tanken om att öka hastigheten kommer först. Sedan beror det på hur tränad man är, om den viljan kan implementeras i form av ökad steglängd och/eller frekvens.
Och ibland kanske inte ens viljan eller tanken finns. D
Jag skulle vilja påstå, att viljan och tanken om att öka hastigheten kommer först. Sedan beror det på hur tränad man är, om den viljan kan implementeras i form av ökad steglängd och/eller frekvens.
Och ibland kanske inte ens viljan eller tanken finns. D
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 08:44"Jag tycker det är närmare sanningen att säga att hastigheten ökar först, som jag precis beskrev, och sedan ökar steglängd och frekvens som en konsekvens."
Men vad är det som gör att hastigheten ökar då? Fattar nada om jag ska vara ärlig. Har jag missat
"Jag tycker det är närmare sanningen att säga att hastigheten ökar först, som jag precis beskrev, och sedan ökar steglängd och frekvens som en konsekvens."
Men vad är det som gör att hastigheten ökar då? Fattar nada om jag ska vara ärlig. Har jag missat
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 08:52Det är inte en korrekt beskrivning vid en disputation.
Det är inte en korrekt beskrivning vid en disputation.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 09:22Jag tycke diskussionen är intressant, även om det finns en tendens att blanda mellan äpplen och päron. Det är en sak vad som händer fysikaliskt, och en annan sak vad som händer mentalt.
Om man utgår från den fysikaliska analysen och använder den så är de
Jag tycke diskussionen är intressant, även om det finns en tendens att blanda mellan äpplen och päron. Det är en sak vad som händer fysikaliskt, och en annan sak vad som händer mentalt.
Om man utgår från den fysikaliska analysen och använder den så är de
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 11:11Kristina, jag har inte förklarat hur man accelererar, så det är ingen dum fråga.
Tänk på det första klivet du gör. Du faller framåt, accelererar och får en hastighet som du behåller när foten lämnar marken, innan du har fått någon steglängd och stegfrekv
Kristina, jag har inte förklarat hur man accelererar, så det är ingen dum fråga.
Tänk på det första klivet du gör. Du faller framåt, accelererar och får en hastighet som du behåller när foten lämnar marken, innan du har fått någon steglängd och stegfrekv
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 11:32Tack, nu förstår jag hur du resonerar. 🙂
Tack, nu förstår jag hur du resonerar. 🙂
Quote from Elias Engqvist on 9 May 2010, 17:20Jag brukar alltid tänka: "Nu ska jag ramla lite fortare" då jag ska öka farten!
Jag brukar alltid tänka: "Nu ska jag ramla lite fortare" då jag ska öka farten!