Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En annan vinkel på frågan:
Ska man med åldern satsa på lägre frekvens och något ökad steglängd? Hypotesen är att musklerna är lättare att hålla på hög nivå än hjärta/lungor som blir allt svårare att träna med åren. Högre frekvens tar mer på hjärta /lungor

Den stora skillnaden när jag jämför mig med mina tonårsgrabbar är annars just spänsten. Hänger bra med dem på långa sträckor men har inget alls att sätta emot om de gör ett ryck i en uppförsbacke.

Sanna, om du fortfarande läser tråden.

Jag såg att vi missade en av dina frågor, ” Och hur springer man långsammare med samma stegfrekvens? Jag har inte lyckats springa långsammare utan att sänka frekvensen.”

Om du har 180 i normal fart, så är det inget

Krister,

Du behöver förstås inte testa att accelerera utan att skjuta ifrån mer om det känns onaturligt.

Det här med att falla framåt är dock inte bara ett pedagogiskt grepp. Det är vetenskapligt granskat och publicerat som den primära mekanismen för a

Benoit, det stämmer egentligen inte att hög frekvens tar mer på hjärta och lungor, om man gör det genom att skjuta ifrån mindre. Men om man om man är ovan vid en hög frekvens, så går pulsen upp i början. Och är man en van löpare kan det nog ta månader att

Om man inte sköt på hårdare vid högre fart så borde det inte vara jobbigare att springa fort än sakta Speciellt om man behåller samma frekvens. Hastigheten skulle då bara vara en fråga om löpteknik.

Jag blir i alla fall väldigt mycket tröttare av att spr

Du ska ramla fort så upphäver man naturlagarna!

Visste att det var något som jag inte fatta. 😉

Knepet med att flyga är att slänga sig mot marken och missa. (Douglas Adams)

Knepet med att flyga är att slänga sig mot marken och missa. (Douglas Adams) Det kanske är den ultimata löptekniken?