Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag sprang Fyrisloppet i Uppsala tillsammans med två patienter samt en kompis till en av dom.(Ca 15 år sedan..!?) En finländsk löpare nu bosatt i Sverige. Han sa till oss vad farten anbelangar att man ska koncentrera sig på att höja knät någon centimeter

Krister, det som är jobbigt med att springa fort är framför allt att hinna dra fram det bakre benet tillräckligt snabbt. Det är ingen perpetuum mobile. Det är förstås ännu jobbigare om man dessutom skjuter ifrån mer, men det är ett onödigt jobb.

Springer jag med samma frekvens så borde jag inte behöva dra fram benet snabbare för att det ska gå fortare. Så jag tycker att det finns logiska luckor i ditt resonemang.

Om tiden i marken är densamma, så hamnar foten längre bakom kroppen i steget, ju högre hastighet du har. Dessutom har kroppen högre hastighet, medan foten alltid startar från noll.

Foten måste i varje steg accelerera från noll till en hastighet betydligt

Om frekvensen (fartökningen är enbart beroende av flygfasen) är densamma så ska foten relativt kroppen göra samma acc. för varje steg så det går inte åt någon större kraft. Däremot om fartökningen också innebär en ökad frekvens så kommer också fötterna at

Klas:Jodå jag läser fortfarande 🙂 tack för svaret!

Kjell, det är armarna som leder steget, inte knälyftet. Vill du öka steglängden tar du lite lite större armrörelse, så följer benen automatiskt med i större steg (beror på rotation o moment, vi behöver inte gå in på mekanik-beräkningarna här). Så tänk int

Anders: Bra sagt, jag tycker själv att armarna är en nyckel till hur man springer.

Krister: Givet samma frekvens men olika farter, så kommer steglängden att variera. Om du vill ha längre steglängd på samma tid måste du flytta fötterna med högre fart. Man

Vill du öka farten t ex i en spurt, är enklaste sättet att förlänga armpendeln. Ökar du steglängden utan att göra det, kommer du att skapa en ineffektiv rotation i överkroppen.

Jag är helt med på att jag inte ska sätta fötterna för långt fram och landa för mycket på hälen.

Men det övriga med att falla framåt vid fartökning utan att det går åt mer kraft osv... det köper jag inte. Låter som pseudovetenskap för mig som alltid blir