Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 19:04Ett enkelt sätt att testa är när man springer på löpband, eftersom det är lätt att se vilken hastighet man har. Ingångshastigheten bestäms av bandet. Om man ökar frånskjutet utan att ändra något annat, så studsar man högre, stegfrekvensen sjunker, men man
Ett enkelt sätt att testa är när man springer på löpband, eftersom det är lätt att se vilken hastighet man har. Ingångshastigheten bestäms av bandet. Om man ökar frånskjutet utan att ändra något annat, så studsar man högre, stegfrekvensen sjunker, men man
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 19:06Ökar jag frånskjutet så landar jag längre fram på bandet. Din tes förutsätter att frånskjutet bara går uppåt.
Ökar jag frånskjutet så landar jag längre fram på bandet. Din tes förutsätter att frånskjutet bara går uppåt.
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 19:29Krister, frånskjutet har i praktiken väldigt liten komponent framåt, och dessutom ökar bromsen när man skjuter ifrån mer.
Testa att öka frånskjutet på bandet utan att öka kroppslutningen så får du se. Det är förstås mer komplicerat än jag beskriver det,
Krister, frånskjutet har i praktiken väldigt liten komponent framåt, och dessutom ökar bromsen när man skjuter ifrån mer.
Testa att öka frånskjutet på bandet utan att öka kroppslutningen så får du se. Det är förstås mer komplicerat än jag beskriver det,
Quote from Funbeat user on 9 May 2010, 22:51Jag försöker inte öka steglängden. Jag skjuter ifrån hårdare och rör benen snabbare när jag ökar farten. Det ger i och för sig att även steglängden ökar men det är mer en effekt av att kroppen hinner förflytta sig sig längre för varje steg. Foten sätts i
Jag försöker inte öka steglängden. Jag skjuter ifrån hårdare och rör benen snabbare när jag ökar farten. Det ger i och för sig att även steglängden ökar men det är mer en effekt av att kroppen hinner förflytta sig sig längre för varje steg. Foten sätts i
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 08:43Krister, prova att luta dig framåt utan att skjuta ifrån mer. Farten ökar ändå.
Krister, prova att luta dig framåt utan att skjuta ifrån mer. Farten ökar ändå.
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 09:15Det är möjligt att den gör. Men varför ska jag göra något som känns onaturligt? Studerar man sprinters som ökar farten eller djur så skjuter de alla ifrån hårdare samt rör benen fortare. Studera en gepard t.ex.
Det här med att falla framåt är nog mest et
Det är möjligt att den gör. Men varför ska jag göra något som känns onaturligt? Studerar man sprinters som ökar farten eller djur så skjuter de alla ifrån hårdare samt rör benen fortare. Studera en gepard t.ex.
Det här med att falla framåt är nog mest et
Quote from Elias Engqvist on 10 May 2010, 13:19Då jag springer ute och ökar farten så har jag samma stegfrekvens men längre steg. Det är inget jag tänker på då utan nåt jag ser på datorn efteråt mha min Polar 800CX.
Då jag springer ute och ökar farten så har jag samma stegfrekvens men längre steg. Det är inget jag tänker på då utan nåt jag ser på datorn efteråt mha min Polar 800CX.
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 13:45Vid måttliga fartökningar gäller detsamma för mig. Men jag sätter ner fötterna på ungefär samma ställe i förhållande till kroppen. Alltså måste jag ha skjutit ifrån lite mer för att kunna flyga längre. Spurtar jag så ökar också steghastigheten.
Vid måttliga fartökningar gäller detsamma för mig. Men jag sätter ner fötterna på ungefär samma ställe i förhållande till kroppen. Alltså måste jag ha skjutit ifrån lite mer för att kunna flyga längre. Spurtar jag så ökar också steghastigheten.
Quote from Elias Engqvist on 10 May 2010, 13:46Jag tror du håller på att ramla! 😉
Jag tror du håller på att ramla! 😉
Quote from Funbeat user on 10 May 2010, 13:48Det är en definitionsfråga. 😉
Det är en definitionsfråga. 😉