Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det är en grundlös misstolkning av Pose att tro att man hävdar att gravitationen ger oss gratis energi.

Om jag säger att stavhoppare använder staven för att hoppa högt, så är det grundlöst att tro att jag hävdar att staven ger dem gratis energi.

Det är

Dessutom ökar inte accelerationen - den är c:a 9,81m/s2 - det är hastigheten som ökar (som alltid vid acceleration)

Edit: Oj, nu var jag inte på sista sidan utan kommenterade ett gammalt inlägg...

Christer, den horisontella kraften ökar med lutningen.

Ja, men accelerationen är konstant!

Jag tror misstolkningarna av Pose kommer av formuleringar som säger att man använder gravitationen för att komma framåt. Man kan lite slarvigt tänka på det som gratis i den bemärkelsen att det kostar inget extra, för vi måste återskapa lägesenergin i varj

Christer, accelerationen är direkt beroende av kraften. Tyngdkraften nedåt är konstant, därför är accelerationen i fritt fall konstant. När man faller framåt med en inverterad pendeleffekt, så ökar den horisontella kraften med vinkeln (upp till 45 grader)

Tack för den passningen Klas. Verkligen. Nu när du konstaterat att jag är en arrogant j*vel (...) finns det liksom inte så mycket mer att diskutera.

Det var kul så länge det varade.

Live long and prosper! (V)

Redigering: tog bort en onödigt sur bit dä

Jag avslutar också den här tråden. När jag blir beskylld för att betrakta andra som idioter enbart för att jag inte köper obevisade påståenden så räcker det för min del.

Anna, jag tycker inte att du är arrogant. Jag uppskattar verkligen att du försöker förstå och förtydliga.

Ni får gärna ifrågasätta om jag har rätt, men när ni tolkar mig som att jag tror mig ha hittat en perpetuum mobile, trots att jag hela tiden har på

Klas: "... så ökar den horisontella kraften med vinkeln (upp till 45 grader), och därmed ökar den horisontella accelerationen."

Kraften fortsätter att öka även efter 45 grader. Om man mäter vinkeln v mellan löparen och en lodrät linje, så är löparens acc