Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Anna E (t+)
Speciellt "Dvs allt utfört arbete kommer från dina muskler".

Lars B, jag tycker att acceleration under löpning är teoretiskt intressant för att få hela bilden, men praktiskt helt ointressant för andra än sprinters.

"Vad vet du om det?".
Jag menar att här kommer vi in på frågetställningar som är väldigt komplexa a

Anna, allt utfört arbete kommer självklart från mina muskler. Jag har aldrig antytt något annat. Tvärtom har jag i den här diskussionen vid många tillfällen sagt att det är så.

EDIT: vi använder inverterade pendeleffekten som ett verktyg, men det är inga

Klas:
"Jag tycker vi lekmän kan nöja oss med att konstatera att gravitationen ger ett väsentligt bidrag framåt (..)"

Då får du nog uttrycka det du vill säga ovan lite tydligare. För i mina öron låter det som om du hävdar just det du säger att du inte häv

Anna, jag har ett flertal gånger förklarat att gravitationen fäller oss framåt bara om vi har skapat lägesenergi.

Det blir alltid fel om man försöker tolka enstaka meningar utan att läsa hela sammanhanget.

Ta stavhopp som en analogi. Staven skjuter hopp

och lägesenergin skapas av frånskjutet med hjälp av musklerna. Alltså vi kan inte acc. utan att tillföra muskelenergi.

Varför käbblar ni om ni alla är överens om att farten kommer från muskelenergin?

Det är ju bra att vi är överens om att arbetet kommer från löparen, annars hade jag bett om bevis i form av en evighetsmaskin 😉

Däremot har jag sett vad jag (och jag tror inte jag är ensam om det) tolkat som argument för att med POSE får man hjälp att l

Kan bara instämma med Anna. Mitt käbbel kommer från att även jag vänder mig mot att gravitationen skulle göra jobbet och inte musklerna.

Anna E (t+)