Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 18:53Anna, jag håller med. Det jag kallar "skjuta upp + falla fram" är samma rörelse som andra kallar "skjuta sig framåt". Skillnaden är subtil. Men det är inte bara en ordlek. Det bidrar till att förstå varför det är mer effektivt att skjuta ifrån så lite som
Anna, jag håller med. Det jag kallar "skjuta upp + falla fram" är samma rörelse som andra kallar "skjuta sig framåt". Skillnaden är subtil. Men det är inte bara en ordlek. Det bidrar till att förstå varför det är mer effektivt att skjuta ifrån så lite som
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 19:44Gravitationen är en nedåtriktad kraft, där tyngdpunkten ligger i centrum av kroppen. Om man lutar sig framåt så kommer tyngdpunkten att ligga framför centrum av kroppen och göra att den faller framåt.
Man kan då dela upp kraften i 2 vektorer, en framåt r
Gravitationen är en nedåtriktad kraft, där tyngdpunkten ligger i centrum av kroppen. Om man lutar sig framåt så kommer tyngdpunkten att ligga framför centrum av kroppen och göra att den faller framåt.
Man kan då dela upp kraften i 2 vektorer, en framåt r
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 19:56Om man accelererar horisontellt måste man ha en horisontell kraft. Det enda stället denna kraft kan verk, är foten mot marken. Utan ett horisontellt frånskjut kan du alltså inte accelerera.
Om man accelererar horisontellt måste man ha en horisontell kraft. Det enda stället denna kraft kan verk, är foten mot marken. Utan ett horisontellt frånskjut kan du alltså inte accelerera.
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 20:15Lars, den horisontella kraften behöver man inte åstadkomma direkt själv. När man har skapat lägesenergi genom att resa sig upp, så räcker det att man slappnar av i vaderna för att tyngdpunkten ska hamna framför stödpunkten, och då faller man framåt. Den h
Lars, den horisontella kraften behöver man inte åstadkomma direkt själv. När man har skapat lägesenergi genom att resa sig upp, så räcker det att man slappnar av i vaderna för att tyngdpunkten ska hamna framför stödpunkten, och då faller man framåt. Den h
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 20:24Ledsen, men här är jag 100% säker. Utan horisontell kraft kommer man inte att accelerera. Och kraften måste komma i fotens kontakt med marken. Om man t ex står på is som helt helt friktionsfri kan man inte röra sig ur fläcken.
Ledsen, men här är jag 100% säker. Utan horisontell kraft kommer man inte att accelerera. Och kraften måste komma i fotens kontakt med marken. Om man t ex står på is som helt helt friktionsfri kan man inte röra sig ur fläcken.
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 20:32Lars, det jag säger motsäger på intet sätt det du säger.
Den horisontella kraften uppstår i marken när kroppen faller framåt, om det finns markfriktion. Det krävs inget frånskjut, mer än att man håller sig upprätt som när man står upp.
Om du ställer en
Lars, det jag säger motsäger på intet sätt det du säger.
Den horisontella kraften uppstår i marken när kroppen faller framåt, om det finns markfriktion. Det krävs inget frånskjut, mer än att man håller sig upprätt som när man står upp.
Om du ställer en
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 20:36OK, lite intressant är det, fast man blir trött i bland.
Jag har märkt ett samband med "dålig" löpteknik och förmågan att springa på is/snö.
Många motionärer och nybörjare tycker det är omöjligt att springa på halt underlag när det är plant utan dubbar. k
OK, lite intressant är det, fast man blir trött i bland.
Jag har märkt ett samband med "dålig" löpteknik och förmågan att springa på is/snö.
Många motionärer och nybörjare tycker det är omöjligt att springa på halt underlag när det är plant utan dubbar. k
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 20:48Bjarne, det finns ett starkt samband. Om man aktivt skjuter ifrån, som nybörjare med låg stegfrekvens gör, så är det svårt att springa på halkigt underlag - man halkar bakåt. Precis som Lars säger så krävs det markfriktion för att man ska kunna springa, m
Bjarne, det finns ett starkt samband. Om man aktivt skjuter ifrån, som nybörjare med låg stegfrekvens gör, så är det svårt att springa på halkigt underlag - man halkar bakåt. Precis som Lars säger så krävs det markfriktion för att man ska kunna springa, m
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 20:56Har man bara fått upp farten på is går det fint, men när man ökar tempot häftigt så halkar man till. Så det borde betyda att man vid själva fartökningen använder mer muskel kraft genom att skjuta ifrån, men inte för att bibehålla farten?
Har man bara fått upp farten på is går det fint, men när man ökar tempot häftigt så halkar man till. Så det borde betyda att man vid själva fartökningen använder mer muskel kraft genom att skjuta ifrån, men inte för att bibehålla farten?
Quote from Funbeat user on 12 May 2010, 21:01Slutar nu efter två dagar med en massa armpendling. Ger inte ett djävla dugg i fart men är förbannat arbetssamt. Kör nog som Christer säger över till stavgång dvs under jogg ....å tänk då gick det fortare..!? Finfin motion för oss gamlingar...hehe..
Slutar nu efter två dagar med en massa armpendling. Ger inte ett djävla dugg i fart men är förbannat arbetssamt. Kör nog som Christer säger över till stavgång dvs under jogg ....å tänk då gick det fortare..!? Finfin motion för oss gamlingar...hehe..