Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Visst är det revolutionerande 😉

Tillägg: Med citaten ovan vill jag inte försöka visa att Romanov ger sina kritiker rätt. Vill bara visa att det finns flera åsikter i frågan samt att det nog förekommer en del missuppfattningar om vad Romanov menar både b

Naturligtvis påverkar inte gravitationen direkt den framåtdrivande rörelsen. Den motriktade kraften har dock komponenter som gör det.

Om jag lyckas balansera en blyertspenna på sin spets så kommer tyngdpunkten för pennan (någonstans mitt på) att befinna

Angående tyngdkraftens inverkan på löpningen, så är det enkelt: Den bidrar inte med någon kraft för att öka farten. Däremot gör tyngdkraften att man får friktion mellan fötterna och marken. Men all accelererande kraft måste sedan komma från kroppen.

Mackan, jag tror inte någon har ifrågasatt att man blir bra på det man tränar på. Det är bland annat därför jag tycker Bjarne & Co gott kan strunta i den här diskussionen.

Krister, jag blir lite trött på att du fortsätter upprepa att acceleration kräver

Likväl krävs det energi för att acc. om det sen kommer från hamstrings eller från andra muskler är väl egentligen ointressant.

Och då är jag med en dåres envishet tillbaka till att den energin skapas i musklerna och inte av tyngdkraften.

Krister, jag har aldrig ifrågasatt att accelerationen kräver muskelkraft. Vilka muskler som är inblandade är väsentligt för studiet av löpteknik, om man är intresserad av det.

Ingenting piggar upp så mycket som lite diskussion om den fysikaliska bakgrunden. Och tröttar ut en del läsare, men de kan ju vända sig till andra diskussioner i stället.

Jag får nog hålla med om att acceleration kräver energi. Den klassiska formeln på a

Lars (t+).

Därmed är nog den här debatten avslutad för min del om det inte presenteras några avgörande bevis för motsatsen. 😉

Lars, friktionen används för att kunna falla framåt, annars skulle man halka bakåt när tyngdpunken hamnar framför stödpunkten.

Det finns visserligen en liten framåtkomponent i frånskjutet, men EMG-studier visar att lårmusklerna slutar skjuta ifrån strax

Klas, jag tror att det du delar upp i skjuta upp och falla framåt är vad andra menar med att skjuta ifrån. Då är vi tillbaks i samma typ av språkliga problem som när man kallar overstriding för hällöpning och det blir svårt att förstå varandra.

Lars, det