Quote from Guest on 4 May 2010, 09:59Då man löpt ett tag inser man snart att man ofta gör samma matematiska beräkningar om och om igen. Det gäller tex att räkna om ett snitttempo till totaltid och vice versa eller att översätta tempo till hastighet och vice versa (mest på löpband).
Hur gör
Då man löpt ett tag inser man snart att man ofta gör samma matematiska beräkningar om och om igen. Det gäller tex att räkna om ett snitttempo till totaltid och vice versa eller att översätta tempo till hastighet och vice versa (mest på löpband).
Hur gör
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 10:09under träning när man är trött brukar det gå trögt att räkna ut det, men när man är hemma är det ju bara att omvandla...
under träning när man är trött brukar det gå trögt att räkna ut det, men när man är hemma är det ju bara att omvandla...
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 10:10Jag använder kalkylatorn på jogg.se. Tycker den är bra. Har skickat in önskemål om att få in en kalkylator till Funbeat också.
Utgick från att du menar uträkning hemma (innan eller efter passet).
Jag använder kalkylatorn på jogg.se. Tycker den är bra. Har skickat in önskemål om att få in en kalkylator till Funbeat också.
Utgick från att du menar uträkning hemma (innan eller efter passet).
Quote from Pernilla Liljegren on 4 May 2010, 10:14Peter - du kan ha en poäng där, med Aspergers och så 😉 Könsstereotypt som det är så är det nog vanligare bland män 😀
Peter - du kan ha en poäng där, med Aspergers och så 😉 Könsstereotypt som det är så är det nog vanligare bland män 😀
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 10:18Nja, för mig är det mest under passen och även då jag läser inlägg om folk som gör tex 2h ellr 1:45 på halvmaran. Då gör jag omräkning till tempo i huvudet varje gång tills man lär sig vissa tumregler.
Nja, för mig är det mest under passen och även då jag läser inlägg om folk som gör tex 2h ellr 1:45 på halvmaran. Då gör jag omräkning till tempo i huvudet varje gång tills man lär sig vissa tumregler.
Quote from Elias Engqvist on 4 May 2010, 10:18excel el. motsv
excel el. motsv
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 10:24Exempel på hur jag håller på:
Jag vet att 5:30 tempo ger 55 minuter på milen. Då blir halvmaran i det tempot 55 + 55 + 5:30 = 1:55:30
Sen vet jag att 10 sek/km skillnad på halvmaran innebär 10 * 21 = 210 sekunder = 3:30 minuter diff på hela halvmaran.D
Exempel på hur jag håller på:
Jag vet att 5:30 tempo ger 55 minuter på milen. Då blir halvmaran i det tempot 55 + 55 + 5:30 = 1:55:30
Sen vet jag att 10 sek/km skillnad på halvmaran innebär 10 * 21 = 210 sekunder = 3:30 minuter diff på hela halvmaran.
D
Quote from Jonny Persson on 4 May 2010, 10:33Christer: Excel är så svårt att ta med sig på löprundan!
Peter: Jag räknar mest hela tiden jag. Ett lysande sätt för mig att tränga undan dumheter som trötthet och smärta.
Christer: Excel är så svårt att ta med sig på löprundan!
Peter: Jag räknar mest hela tiden jag. Ett lysande sätt för mig att tränga undan dumheter som trötthet och smärta.
Quote from Funbeat user on 4 May 2010, 10:40Jag räknar i princip aldrig medan jag springer, och hemma brukar jag slå det på miniräknare. Det var länge sedan jag använde något löpband som bara visar km/h, men om jag gjorde det skulle jag räkna ut farten i förväg.
Det som krånglar till allting är at
Jag räknar i princip aldrig medan jag springer, och hemma brukar jag slå det på miniräknare. Det var länge sedan jag använde något löpband som bara visar km/h, men om jag gjorde det skulle jag räkna ut farten i förväg.
Det som krånglar till allting är at
Quote from Elias Engqvist on 4 May 2010, 10:42Var det ute i spåret man skulle räkna? Isf är det lika svårt att få med sig jogg.se
Ute kan jag inte räkna alls - så fort jag börjar bli lite trött kan jag inte lägga ihop 2 och 2! Och dåligt minne har jag också! Som tur är har man elektroniska apparater
Var det ute i spåret man skulle räkna? Isf är det lika svårt att få med sig jogg.se
Ute kan jag inte räkna alls - så fort jag börjar bli lite trött kan jag inte lägga ihop 2 och 2! Och dåligt minne har jag också! Som tur är har man elektroniska apparater