Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSimningSimma i sjö - Nybörjarfrågor
You need to log in to create posts and topics.

Vesa, att simma i kallt vatten är ingen lek och inget man bara gör helt plötsligt. Men man kan vänja sig och det gör man mycket bra på hösten när temperaturen sakta sjunker i vattnet. Jag börjar normalt på våren någon vecka efter att isen gått upp och tar

Tack för dina råd Lennart !

Jag har ju inte hoppat i kall sjö bara så där, utan har simmat/plaskat kontinuerligt sedan början av juli så bättre lämpad för dagens kallare vattentemp går väl inte bli ? 15 timmar i sjö på dryga 6 veckor / 29 pass.

När jag

Jag har också börjat simma ute den här sommaren men har valt att investera i en våtdräkt. Som tidigare nämnt påverkar den simning en hel del, man flyter högre och kan använda mer krafter på att komma sig fram i stället för att flyta.

På längre streck (3

Ang kramp i samband med crawl i OW tror jag det har mer att göra med att du använda ben mer är du tror och sedan när du lägg till en spark eller lyfta huvud för mycket bli det kramp.

Du kan köra 25mil benspark träning under vinter och du kommer att få kr

Har sagt till mig själv flera ggr redan, "viktigast med kontinuitet, antal lugna meter crawl utan inslag av bröstsim/andra pauser"...men man vill ju ha bättre km-tid 🙂 och än så länge har km-tiderna rulat, iaf i början av passen. Jag får börja med uppvär

@ Vesa "JAG är inte orolig, tror att kylan driver upp mig i god tid, för ingen simmar väl frivilligt kall och stel."

Pass upp! Det där stämmer inte. När du börjar bli kall finns risk att du tappar du omdömet successivt, när beror litet på hur mycket "pan

Menar inte under ett simpass utan generellt med tiden under hösten. Tror inte jag dyker i om det varit kallt flera pass. 🙂 Blir nog nice ändå i höst !

Du har en farlig övertro på din förmåga om du tror att du kan känna när nedkylningen kommit igång. Du borde ha en mycket större respekt för vatten. Lek inte med elden...

Helt rätt Fredde, men man kan träna sig till otroliga prestationer. Se här:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article17313640.ab

Idag hade jag följebåt efter mig, vi var ute i 1h 22 minuter och det var inte kallt, testade simma med långa löpartights (funkade bra), blev lite stel om tårna (de känns dubbelt så tjocka eller dubbelt så många). Första ggn jag pratar i vatten, käken var