Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumTriathlonSimmning
You need to log in to create posts and topics.

Crawl är visst det naturliga simsättet 😉

Det är bara det att du och jag är landdjur som spenderat >99,99% av vår livstid på land.

Att ta sig fram:

- i vatten
- horisontellt
- utan att kunna andas när du vill

istället för :
- på land
- vertikalt
-

Anders: Hur mycket simningn tränade du då under dem två månaderna?
Jag har också börjat med crawlskola nu och klarar på sin höjd 100m för tillfället innan jag är helt färdig.

Jag tyckte simningen kändes helt hopplös. Började för ett år sen och då kunde jag bara crawla tills jag var tvungen att andas, sen fick jag stanna och ta några andetag. Läste Total Immersion-boken, övade, gick nybörjarkurs, övade ännu mer själv. Det kände

Jag har liknande erfarenhet som Anders. Många ångestfulla eftermiddager i väntan på simpass/crawlkurs... Jag trodde att jag hade vattenvana. Men nu tror jag att det är bristen på vattenvana som var problemet. Min syrebrist berodde på stress, dåligt vatten

Känner igen vad Anders och Mats beskriver. Det är nog mycket det härmed vattenvana och hålla huvudet under vattenytan. Man blir stressad och får syrebrist. Jag har gått från 5 till 50 meter på 1.5 år, men det känns som det börjar lossna lite.

Jag hade massor med vattenvana från sportdykning och uv-rugby. Och har alltid gillat att simma! De två månaderna simmade jag två ggr/v. Det som gjorde att det lossnade var när jag fick flyt i andningen. Tror det handlar om att andas lugnt och inte så stor

Oh, en till gammal (?) UV-Rugby spelare (H)

Jag funderar allvarligt på att anmäla mig till Crawl kurs, har ingen aning om hur man "egentligen" ska simma crawl men tar mig väl en 15-20 meter innan det blir för jobbigt, tror jag gör nåt väldigt galet med f

Skönt att höra att fler har problem! Jag var i bassängen första gången i går, men det blev bara bröstsim... Innan jag ens tar tag i tekniken måste jag svälja stoltheten att vara total nybörjare bland alla andra som kan så mycket bättre, och alla småungar

Problemet när man går från vanlig bröstsim (svansim skulle jag kanske skriva...) som många kan simma flera km utan att stanna, till frisim där man knappt orkar 25m gör att man känner sig "värdelös". Dessutom kanske det ligger några frisimmare i snabbsimba

Jag antar att du inte menar dolme i den bemärkelsen jag känner till begreppet... Vad avses?