Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 10:07Handlar det inte rätt mycket om avslappning? Känns det lugnt och fint och man inte behöver suga in första unset av luft man kommer åt är det ju bara att öppna munnen. Det skvalpar kanske in lite vatten från den där filmen men det är inte mer än att det gå
Handlar det inte rätt mycket om avslappning? Känns det lugnt och fint och man inte behöver suga in första unset av luft man kommer åt är det ju bara att öppna munnen. Det skvalpar kanske in lite vatten från den där filmen men det är inte mer än att det gå
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 10:13Ett problem är att den där "gropen" man ska andas i bara uppstår när man simmar jäkligt snabbt. Smyger man fram så finns den inte, och då måste man rotera upp ansiktet ytterligare kanske 5-10 cm, vilket är svårt. Jag kan inte vrida mig så mycket utan att
Ett problem är att den där "gropen" man ska andas i bara uppstår när man simmar jäkligt snabbt. Smyger man fram så finns den inte, och då måste man rotera upp ansiktet ytterligare kanske 5-10 cm, vilket är svårt. Jag kan inte vrida mig så mycket utan att
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 10:19Roterar jag kroppen förbi ca 30-40 grader, så blir jag banan och stoppar nästan tvärt. Man behöver förmodligen abnormt starka sidomuskler i bålen för att klara att hålla kroppen rak i den situationen. Det kanske man får efter några år med crawlträning, me
Roterar jag kroppen förbi ca 30-40 grader, så blir jag banan och stoppar nästan tvärt. Man behöver förmodligen abnormt starka sidomuskler i bålen för att klara att hålla kroppen rak i den situationen. Det kanske man får efter några år med crawlträning, me
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 11:04Jag fick lära mig på min första crawlkurs att hålla huvudet något uppböjt så att vattenlinjen ligger i pannan och man tittar i princip framåt. Men jag har sedan lagt mig till med att titta lite mer neråt (inspirerat av Total Immersion) och då upptäckt att
Jag fick lära mig på min första crawlkurs att hålla huvudet något uppböjt så att vattenlinjen ligger i pannan och man tittar i princip framåt. Men jag har sedan lagt mig till med att titta lite mer neråt (inspirerat av Total Immersion) och då upptäckt att
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 11:27Jag har inte koll på exakt var vattenlinjen är på skallen (förmodligen varierar den med 10-15 cm beroende på var i armtagscykeln jag är...) men jag har märkt att jag får minst misslyckad andning (lyckad andning har jag hittills inte klarat av - det är all
Jag har inte koll på exakt var vattenlinjen är på skallen (förmodligen varierar den med 10-15 cm beroende på var i armtagscykeln jag är...) men jag har märkt att jag får minst misslyckad andning (lyckad andning har jag hittills inte klarat av - det är all
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 16:09Jag tror också att det handlar mycket om avslappning. Om man inte är spänd och kan flyta horisontellt bra, så det "bara" att vrida upp huvudet och andas. Dessutom har man gott om tid att göra andningen, utan att behöva stressa.
Så om man inte klara av de
Jag tror också att det handlar mycket om avslappning. Om man inte är spänd och kan flyta horisontellt bra, så det "bara" att vrida upp huvudet och andas. Dessutom har man gott om tid att göra andningen, utan att behöva stressa.
Så om man inte klara av de
Quote from Funbeat user on 16 April 2010, 17:21Jag är också inspirerad av TI och simmar med huvudet rakt och tittar i botten. Sen vrider jag nästan upp huvudet så jag tittar i taket när jag andas, det tar ju lite tid och stoppar såklart upp mig.
Men annars gör jag som du skriver Markku S.
Jag är också inspirerad av TI och simmar med huvudet rakt och tittar i botten. Sen vrider jag nästan upp huvudet så jag tittar i taket när jag andas, det tar ju lite tid och stoppar såklart upp mig.
Men annars gör jag som du skriver Markku S.
Quote from Funbeat user on 17 April 2010, 07:40Hej Mia.
Jag tycker det låter som att du vrider upp huvudet för mycket.
När man kan andning, påverkar den simningen mycket lite.
Något stopp ska det inte bli.Viktigt är att man hela tiden är avslappnad med bra balans. Annars spänner man nacken och kro
Hej Mia.
Jag tycker det låter som att du vrider upp huvudet för mycket.
När man kan andning, påverkar den simningen mycket lite.
Något stopp ska det inte bli.
Viktigt är att man hela tiden är avslappnad med bra balans. Annars spänner man nacken och kro
Quote from Funbeat user on 17 April 2010, 14:16Mia, låter som om du tycker det är obehagligt att få vatten i näsan?
Har samma problem så jag kör alltid med näsklämma. Funkar kanon för mig och jag har ingen chans att kunna crawla utan den. Jätteskönt att kunna simma utan att bekymra sig över att få h
Mia, låter som om du tycker det är obehagligt att få vatten i näsan?
Har samma problem så jag kör alltid med näsklämma. Funkar kanon för mig och jag har ingen chans att kunna crawla utan den. Jätteskönt att kunna simma utan att bekymra sig över att få h
Quote from Funbeat user on 17 April 2010, 14:58Ja, du har rätt, jag hatar vatten i näsan. Jag har en näsklämma, men tycker att det gick segare att andas när jag använde den.
Kanske ska testa med den igen nästa vecka.Igår gjorde jag i alla fall mitt första triatlon på gymmet. 750 m simning i poolen,
Ja, du har rätt, jag hatar vatten i näsan. Jag har en näsklämma, men tycker att det gick segare att andas när jag använde den.
Kanske ska testa med den igen nästa vecka.
Igår gjorde jag i alla fall mitt första triatlon på gymmet. 750 m simning i poolen,