Quote from Guest on 17 April 2010, 19:01Är det nån som använder och har erfarenhet av motionscykling på en singlespeed?
Jag attraheras av minimalt med delar som kan krångla.
Är det nån som använder och har erfarenhet av motionscykling på en singlespeed?
Jag attraheras av minimalt med delar som kan krångla.
Quote from Funbeat user on 17 April 2010, 19:11Jag kan ha fel men velodromcyklar är väl fixie (en variant av singelspeed) vilket måste innebära att det går att använda vid uthållighetsträning. Gäller att hitta rätt utväxling kan jag tänka mig.
Jag kan ha fel men velodromcyklar är väl fixie (en variant av singelspeed) vilket måste innebära att det går att använda vid uthållighetsträning. Gäller att hitta rätt utväxling kan jag tänka mig.
Quote from Funbeat user on 17 April 2010, 19:25Kalle Abrahamsson här på Funbeat kör i stort sett bara fixie den galningen. 52-19 tror jag, funkade för honom hela förra året och då var det bl a SverigeTempot på 5,5 dagar...
Sen att jag inte fattar grejen är en annan sak, gillar att pilla med växlar
Kalle Abrahamsson här på Funbeat kör i stort sett bara fixie den galningen. 52-19 tror jag, funkade för honom hela förra året och då var det bl a SverigeTempot på 5,5 dagar...
Sen att jag inte fattar grejen är en annan sak, gillar att pilla med växlar
Quote from Funbeat user on 17 April 2010, 20:00Är det inte tvärt om så att singelspeed är en variant av bancykel?
Jag föredrar fast utväxling på bana och att använda en växel under det mesta av vinterträningen.
Är det inte tvärt om så att singelspeed är en variant av bancykel?
Jag föredrar fast utväxling på bana och att använda en växel under det mesta av vinterträningen.
Quote from Charlotte Skoglund on 17 April 2010, 22:25körde hela förra året på en stålfixie
fungarade kanon på både långa lopp och kortare motionslopp
ger grym träning både styrka uppför backar och nerför får man ju chansen att trampa fort
men över 180 i kadens kom jag aldrig där var min gräns
gick tungt i b
körde hela förra året på en stålfixie
fungarade kanon på både långa lopp och kortare motionslopp
ger grym träning både styrka uppför backar och nerför får man ju chansen att trampa fort
men över 180 i kadens kom jag aldrig där var min gräns
gick tungt i b
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 06:40Det är bra träning och om man har lite för tung utväxling kräver det att man cyklar aktivt, d v s full fart in i backarna så att man håller farten.
Själv har jag en singlespeed med tempostyre och utväxling 53/13. Är det inte för branta backar går den lik
Det är bra träning och om man har lite för tung utväxling kräver det att man cyklar aktivt, d v s full fart in i backarna så att man håller farten.
Själv har jag en singlespeed med tempostyre och utväxling 53/13. Är det inte för branta backar går den lik
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 07:17Frågan är vad det ska vara bra för?
Frågan är vad det ska vara bra för?
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 07:28Ur ett träningsperspektiv och för min del är det ett roligt kompement till annan träning och bidrar bland annat till att bygga styrka. Det blir också en aktiv form av fart/backträning i o m att man måste ta alla backar i full fart. Det går inte som med vä
Ur ett träningsperspektiv och för min del är det ett roligt kompement till annan träning och bidrar bland annat till att bygga styrka. Det blir också en aktiv form av fart/backträning i o m att man måste ta alla backar i full fart. Det går inte som med vä
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 07:3153/13 är mer än lite för tungt för att vara optimalt men du får göra som du vill.
Det är inte så många andra som håller på med det.
53/13 är mer än lite för tungt för att vara optimalt men du får göra som du vill.
Det är inte så många andra som håller på med det.
Quote from Funbeat user on 18 April 2010, 07:46Det finns många teorier om vad som är optimal träning. Jag tror på att träna varierat och då är att cykla med tunga växlar ett moment.
Körde tidigare med lättare växlar, men tyckte att det blev för mycket "lufttrampande" på platten och i utförsbackarna.
Det finns många teorier om vad som är optimal träning. Jag tror på att träna varierat och då är att cykla med tunga växlar ett moment.
Körde tidigare med lättare växlar, men tyckte att det blev för mycket "lufttrampande" på platten och i utförsbackarna.