Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSinglespeed som motionscykel?
You need to log in to create posts and topics.

Har du kört fixie, så har du lärt dig att upskatta växlar och frihjul 😉

(t+) til Nisse

Jag hade en arbetskamrat som vart en ren MTB tok. Han körde på en stålram 29" hjul och singelspeed. Och det gick undan!

Är själv lite nyfiken på detta med singelspeed. Fixxie får nog vänta.........

Skaffa en singlespeed, å var med i nästa SM som i år går i Stockholm.

Har jobbpendlat med fixie hela vintern och har nu äntligen bytt från dubbdäcken. Hade 44/18 med dubb, nu 44/16 men ska byta till 44/15 när jag får på snabbare däck. I uppförsbackarna tycker jag det har varit roligast man är tvungen att komma in med hög fa

Og på dette forumet oppfordrer man til bruk av hjelm...... samtidig som noen "står" frem å forteller at de ikke har lovlig bremser...., ja ,ja ...

Det där med hjälmanvändning är det ingen total enighet om..

Mattias skriver ju att han har en broms, då är väl cykeln laglig? Så vitt jag vet så finns det väl ingen laglig skyldighet att använda bromsen så länge man kan stoppa ändå?

Egentligen föreskriver lagen att du ska kunna sänka hastigheten på ett tryggt sätt med en viss retardation. Minns inte exakta nuffror.

Vilket innebär att kan du genom att skidda en fixedgear nedbringa hastigheten enligt de där av mig glömda siffrorna, h

Kravet på bromsförmåga är exakt definierad så att en viss applicerad kraft ska ge en viss retardation (eller mer). Den nyfikne kan googla lite och återrapportera.

Har man fotbroms räcker det, har man endast handbroms behövs det två (tycker jag mig minnas

Ja så var det Raymond.
Och fixedgear har ju inbyggd broms, håll benen stilla så lär det ta stopp jävligt fort!