Quote from Guest on 18 February 2008, 10:15Jag sprang i tisdags, ett lugnt pass. Vaknade på natten sen att det gjorde så enormt ont i benet. Min första tanke var benhinneinflammation eftersom det gjorde ont då jag strechade foten neråt. Varefter veckan gick gjorde det mer och mer ont. Har undvikit
Jag sprang i tisdags, ett lugnt pass. Vaknade på natten sen att det gjorde så enormt ont i benet. Min första tanke var benhinneinflammation eftersom det gjorde ont då jag strechade foten neråt. Varefter veckan gick gjorde det mer och mer ont. Har undvikit
Quote from Funbeat user on 18 February 2008, 10:25Stressfraktur tibia kan vara en möjlig diagnos, förhoppningsvis nåt lindrigare dock. Hoppas du får bra hjälp av mottagningen.
Stressfraktur tibia kan vara en möjlig diagnos, förhoppningsvis nåt lindrigare dock. Hoppas du får bra hjälp av mottagningen.
Quote from Funbeat user on 18 February 2008, 11:08tror också på stressfraktur. dock inte på ipren salva.
vila!
tror också på stressfraktur. dock inte på ipren salva.
vila!
Quote from Christer Heinbäck on 18 February 2008, 11:20Tack för snabba svar! Det känns inge kul detta... 🙁
Aktiv vila?
Kan jag cykla, gå, simma mm?
Övrig behandling? Behöver jag gå till läkare för att kolla upp detta eller ska jag vila och avvakta?
Tack för snabba svar! Det känns inge kul detta... 🙁
Aktiv vila?
Kan jag cykla, gå, simma mm?
Övrig behandling? Behöver jag gå till läkare för att kolla upp detta eller ska jag vila och avvakta?
Quote from Funbeat user on 18 February 2008, 11:23allt bra att kolla upp det, eftersom du bara fått diagnos så här.
sen behöver du kanske bra smärtstillande att sova på första dagarna. otroligt viktigt med bra sömn.
om det är en stressfraktur så är det, som med alla skelletskador, total vila som gäller.
allt bra att kolla upp det, eftersom du bara fått diagnos så här.
sen behöver du kanske bra smärtstillande att sova på första dagarna. otroligt viktigt med bra sömn.
om det är en stressfraktur så är det, som med alla skelletskador, total vila som gäller.
Quote from Christer Heinbäck on 18 February 2008, 11:25Hur förbygger man att det händer?
Kan man det?
Vad kan orsakerna vara?
(Många frågor jag har...)
Hur förbygger man att det händer?
Kan man det?
Vad kan orsakerna vara?
(Många frågor jag har...)
Quote from Sissel Svanøe on 18 February 2008, 11:36Hade du högklackat när du gick hem? De gångerna jag fått problem med fötter och ben (förutom när jag klämde foten mellan kofångaren på en bil och fotpinnen på min mc) har varit när jag haft högklackat, eller platta ballerinaskor utan stöd för hålfoten.
Hade du högklackat när du gick hem? De gångerna jag fått problem med fötter och ben (förutom när jag klämde foten mellan kofångaren på en bil och fotpinnen på min mc) har varit när jag haft högklackat, eller platta ballerinaskor utan stöd för hålfoten.
Quote from Funbeat user on 18 February 2008, 11:37det är inte så lätt att svara på när man inte vet orsaken bakom.
jag hadde tittat påhur du går och springer. samt kollat muskelfunktion från bålen och neråt och ryggen
det är inte så lätt att svara på när man inte vet orsaken bakom.
jag hadde tittat påhur du går och springer. samt kollat muskelfunktion från bålen och neråt och ryggen
Quote from Funbeat user on 18 February 2008, 11:42FASS säger såhär om stressfrakturer i foten, antar att det är ungefär samma mekanik bakom stressfrakturer på andra ställen också:
"Orsak(er):
Återkommande överbelastning hos framför allt långdistanslöpare och marscherande militärer. Hos äldre även vid må
FASS säger såhär om stressfrakturer i foten, antar att det är ungefär samma mekanik bakom stressfrakturer på andra ställen också:
"Orsak(er):
Återkommande överbelastning hos framför allt långdistanslöpare och marscherande militärer. Hos äldre även vid må
Quote from Funbeat user on 18 February 2008, 12:13En stressfraktur på det sättet du beskriver är oftast JÄTTEÖM. Kan du trycka med fingret på stället utan att det gör galet ont?
Innan vi rusar iväg allt för långt så borde du prata med någon sjukgymnast/läkare/dylikt med rätt kompetens för att sätta en d
En stressfraktur på det sättet du beskriver är oftast JÄTTEÖM. Kan du trycka med fingret på stället utan att det gör galet ont?
Innan vi rusar iväg allt för långt så borde du prata med någon sjukgymnast/läkare/dylikt med rätt kompetens för att sätta en d