Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag är nybörjare på löpträning. Jag älskar det redan, min nya livspassion, men jag är hela tiden rädd att denna nya "älskare" ska tas ifrån mig.

Jag är rädd för att få skador, så efter varje pass så känner jag efter hur det känns i knän och leder.

Jag l

Hej Annimoure, jag har sprungit i två och ett halvt år och har inte blivit skadad. Jag har då ökat distansen kraftigt från absolut noll (löpning/promenad) till ultramarathon (distanser längre än marathon, tränar just nu för ett 80 km lopp nästa vecka). Li

Tänka låååååååångsiktigt och inte tro att det går att springa som en gnu efter första passet.

BILD:http://www.fsf.org/associate/gsam_iwantgnu.jpg

Risken för skador är större i löpning än i t.ex simning på grund av den större belastningen. Dock, med rätt utrustning, underlag, löpsteg och främstatt känna sig för så behöver du inte bli skadad om du inte har otur. Man kan skada sig i alla sporter men

OM man vill testa sig och försöka bli så bra som ens gener tillåter, tror jag att det är ofrånkomligt att man måste träna så hårt att man ibland blir skadad (aka testa sina gränser). Man behöver inte nödvändigtvis bli svårt skadad, men några veckor här oc

Ganska stor skillnad på skador o skador.
Det gäller att känna vad som är "god" smärta och vad som är "dålig" smärta.
De som tränar med lite eftertanke har progression och periodisering i sitt träningsschema.

På motionsnivå tror jag nog det finns goda förutsättningar att hålla sig skadefri. Men då gäller det att lyssna på kroppen och inte öka belastningen (tempo, längd eller mängd) för snabbt. Även löpteknik och skor inverkar, för att inte tala om hur ens krop

Bra poäng där David. Jag skulle vilja göra det tillägget till mitt inlägg, att en bra träningsplanering med progression, periodisering och tillräcklig återhämtning är a och o.

Sedan kan jag inte hålla med om att de allmänna råden som "tillräcklig vila, i

Jag tror också man undviker skador genom att inte ägna sig åt löpning hela tiden! Det finns så mycket andra roliga aktiviteter som man kan kombinera med och få de efterlängtade endorfinerna! (H:)