Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag pressar kroppen med distans & intervallträning i en mer skonsam sport och försöker att inte stressa mot högre tempo eller långa distanser inom jogg. Olika sporter innebär en bra variation. På lå-å-å-ång sikt kan det bli nåt med jogget, lugnt & fint...

"Även löpteknik och skor inverkar, för att inte tala om hur ens kropp råkar vara uppbyggd. Tänker då inte på övervikt eller liknande som man själv kan styra över utan att man är sne, olika långa ben, har muskulära svagheter, etc. "

Det där har jag funder

Lingling: Det måste absolut vara så. Så är det i alla andra sporter så då kan ju inte löpningen vara undantaget som bekräftar regeln. Det handlar väl om att anpassa sig till sina egna förutsättningar. Det finns inte två kroppar som är likadana så det som

Lady: jag köper dina poänger, men betänk alla som precis kommer igång med löpning och direkt klagar över benhinneproblem eller känningar av löparknä. Det gäller inte bara dem som överskattar vad kroppen tål.

Fast är det inte ännu mer sannolikt att en som är nybliven löpare överskattar sig än att t ex du eller någon annan rutinerad här skulle göra det? Jag menar, en rutinerad löpare känner (för det mesta) skillnad på de olika sorternas smärta som man kan få up

Ett busenkel grej med stor nytta är om man har med sig en elastisk binda för tryckförband om man tar lite längre rundor. Stukar man foten är det ofta vävnader nedanför eller framför yttre fotknölen som dras ut eller delvis går av.

Jag trodde jag kunde lä

Alltid ett extra tryck innanför själva bindan (men det menade du säkert men jag förtydligar:-))
Har man inte en tunn rulle extra att trycka mot skadan så funkar det med en gren eller sten t ex som läggs som press mot stukningen efter ett lager av bandage

Bra ide med extra tryck innaför bindan!

De gånger jag själv lagt var det oklart var exakt stukningen satt.

Kanske kan man ändå chansa och t.ex. ta den avdragna strumpan och vira in över där man tror stukningen sitter. De två ställena vid fotknölen sit

När jag haft skador så har det alltid berott på att jag burit mig dumt åt:

Hoppat över mage och korsryggsträning (för att jag inte hunnit).

Sprungit fel och landat på hälen.

Tränat mer än kroppen hunnit återhämta sig eller lyft tyngre än jag orkat (för

Måste bara berätta en kort liten historia om egna skador.
Hade aldrig varit skadad (undantaget lite vrickningar) fram tills nu i sommar. Då plötsligt allt kom samtidigt. Löparknä, hälsenor som krånglade, ömmande fotsulor, etc ect... I princip hela fötter