Quote from Funbeat user on 7 August 2009, 11:26Nu kan inte alla bli "löpare" utan många blir joggare. Lika lite som att alla kan bli Cyklister.
Jag blir aldrig löpare eftersom jag slutade med all löpning i lumpen 1981.
Det går fortare att cykla.
Nu kan inte alla bli "löpare" utan många blir joggare. Lika lite som att alla kan bli Cyklister.
Jag blir aldrig löpare eftersom jag slutade med all löpning i lumpen 1981.
Det går fortare att cykla.
Quote from Funbeat user on 7 August 2009, 11:27Fredrika, är du säker på att "de flesta" verkligen - när det kommer till kritan - följer råden (inte öka mer än etc) så att det inte är som i många andra fall, att människor felskattar sin ansträgning (tror att de ska kunna springa snabbare och längre än
Fredrika, är du säker på att "de flesta" verkligen - när det kommer till kritan - följer råden (inte öka mer än etc) så att det inte är som i många andra fall, att människor felskattar sin ansträgning (tror att de ska kunna springa snabbare och längre än
Quote from Funbeat user on 7 August 2009, 11:40Lady, jag vet tillräckligt många som inte ens tränar upp till sin potential och förmåga och ändå får skador. Kroppar är egentligen ganska stryktåliga, träning går inte ut på att tassa på bomull (bildligt talat). Man måste kunna ta i och köra hårt också. D
Lady, jag vet tillräckligt många som inte ens tränar upp till sin potential och förmåga och ändå får skador. Kroppar är egentligen ganska stryktåliga, träning går inte ut på att tassa på bomull (bildligt talat). Man måste kunna ta i och köra hårt också. D
Quote from Funbeat user on 7 August 2009, 11:40Min egen erfarenhet är att det viktigaste som nybörjare är en långsiktigt planering med successiv upptrappning av bl.a. distans och tempo.
En av mina viktigaste lärdomar är att helst koncentrera sig på en sak i taget, dvs. inte öka distans och tempo sam
Min egen erfarenhet är att det viktigaste som nybörjare är en långsiktigt planering med successiv upptrappning av bl.a. distans och tempo.
En av mina viktigaste lärdomar är att helst koncentrera sig på en sak i taget, dvs. inte öka distans och tempo sam
Quote from Funbeat user on 7 August 2009, 11:44Tar man längre steg om man höjer tempot?
Tar man längre steg om man höjer tempot?
Quote from Funbeat user on 7 August 2009, 12:00Fredrika, det jag menade är att det finns människor, och ganska gott om dem i alla fall i min omgivning, som tror att de har en viss kapacitet när de i själva verket inte alls ligger på den nivån utan betydligt lägre - eftersom de är nybörjare. Om villfar
Fredrika, det jag menade är att det finns människor, och ganska gott om dem i alla fall i min omgivning, som tror att de har en viss kapacitet när de i själva verket inte alls ligger på den nivån utan betydligt lägre - eftersom de är nybörjare. Om villfar
Quote from Funbeat user on 7 August 2009, 12:06@Susse: Längre löpsteg eller snabbare steg, dvs. ta fler steg i minuten än vad du gjort tidigare trissar också upp tempot.
@Susse: Längre löpsteg eller snabbare steg, dvs. ta fler steg i minuten än vad du gjort tidigare trissar också upp tempot.
Quote from Funbeat user on 7 August 2009, 12:16Jag har ju löptränat varje vecka sedan start med löpdagbok i maj 1998. Några skador har jag haft, x st fotstukningar med höger fot (som grundar sig tillbaka på en grym stukning i lumpen 1975). Men bortsett från stukningarna så finns inga skador. Jag stret
Jag har ju löptränat varje vecka sedan start med löpdagbok i maj 1998. Några skador har jag haft, x st fotstukningar med höger fot (som grundar sig tillbaka på en grym stukning i lumpen 1975). Men bortsett från stukningarna så finns inga skador. Jag stret
Quote from Funbeat user on 7 August 2009, 12:21Susse: Högre tempo innebär normalt längre steg. Men man ställer till problem för sig om man försöker öka tempot *genom* att förlänga stegen. Gör man det så börjar man normalt sätta ner foten en bit framför kroppen, minskar stegfrekvensen och ökar då stötk
Susse: Högre tempo innebär normalt längre steg. Men man ställer till problem för sig om man försöker öka tempot *genom* att förlänga stegen. Gör man det så börjar man normalt sätta ner foten en bit framför kroppen, minskar stegfrekvensen och ökar då stötk
Quote from Funbeat user on 7 August 2009, 12:25Gunnar: Jag känner till det!
Gunnar: Jag känner till det!