Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

"Vi kanske blev bra på att springa för att undvika att bli uppätna."

Det tror jag inte. Väldigt många farliga djur springer ikapp en människa med lätthet. De djur som springer ifrån sina fiender springer snabbt men inte så långt.

"Vi kanske blev bra på att springa för att undvika att bli uppätna. "

Vi kanske blev bra på att springa för att kunna äta upp.

Å ena sidan är vi bra på lång långsam distans o kass på snabbdistans. Å andra sidan är vi bra på att bära grejer, och en del hävdar på fullt allvar att väskan är människans främsta uppfinning. Å tredje sidan bra på vapen o taktik, dvs inte så beroende av

Å sjätte sidan (och antagligen den viktigaste sidan) har människan, oavsett klimatzon, alltid varit fenomenalt innovativ på att framställa alkoholhaltiga drycker eller andra berusningsmedel.

Fast det där kassavaölet man får i stora öppna kalebasser, efter att byns gummor suttit en dag o tuggat kassavabitar o spottat i samma bytta, fyllt på med vatten o sen nån veckas jäsning ... det är inget vidare faktiskt även om det är alkohol i. Pymgméern

Oskar.
Den förklaringen fick jag höra på 40-,50-,60-,70-talen.
Det gällde att springa ifatt maten, eller bli ikappsprungen och uppäten.

K-G,
Borde levt på den tiden! Nu blir man idiotförklarad av personer som vet bättre.

Anders,
Om du anser dig dålig på snabbdistans... får stå för dig ;o)

Oskar, jämfört med väldigt många djur är vi människor ganska kass på allt upp till 5 - 10 mil. Snabbvisitens för många djur är mer typ 40-50 km/h ...

Att barn inte är bra på långdistans skulle jag vilja ifrågasätta. Man ska också betänka att de studier som gjorts av utmattningsjakt i Afrika i modern tid tyder på att den genomsnittliga hastigheten är i klass med gång. Man varierar långsam och snabb löpn

Att den bara används av väldigt små grupper borde kanske tala för att den inte är särskilt konkurrenskraftig alls? Vi är ju t ex med andra primater väldigt bra på att simma o dyka (om vi övar lite, precis som med distanslöpning i torr värme). Och det finn