Quote from Funbeat user on 1 November 2012, 09:24Många planerar rundan efter olika fik och McDonalds.
Många planerar rundan efter olika fik och McDonalds.
Quote from Funbeat user on 1 November 2012, 09:53Den största skillnaden mellan oss hominider och andra däggdjur är att vi är särklassigt bäst på att anpassa oss efter växlande omständigheter. Dessutom är vi väldigt bra på att slå ihjäl varandra.
Den största skillnaden mellan oss hominider och andra däggdjur är att vi är särklassigt bäst på att anpassa oss efter växlande omständigheter. Dessutom är vi väldigt bra på att slå ihjäl varandra.
Quote from Funbeat user on 1 November 2012, 11:20Att slå ihjäl varandra är dock en väldigt outnyttjad födastrategi, då vi är ganska blygsamma kannibaler
Att slå ihjäl varandra är dock en väldigt outnyttjad födastrategi, då vi är ganska blygsamma kannibaler
Quote from Funbeat user on 2 November 2012, 20:58Anders, det största framsteget för homo sapiens är väl förmågan att utveckla verktyg och metoder så att de blir bättre och bättre från generation till generation. Om en så primitiv metod som utmattningsjakt fortfarande är konkurrenskraftig, 200 000 år och
Anders, det största framsteget för homo sapiens är väl förmågan att utveckla verktyg och metoder så att de blir bättre och bättre från generation till generation. Om en så primitiv metod som utmattningsjakt fortfarande är konkurrenskraftig, 200 000 år och
Quote from Funbeat user on 5 November 2012, 09:11Angående löpförmågan vs hjärnans evolutionära betydelse så är väl själva poängen att de hör ihop? Kött var en förutsättning för att försörja våra stora hjärnor samtidigt som det krävs avsevärd hjärnkraft för att spåra bytesdjur.
Det var knappast så att
Angående löpförmågan vs hjärnans evolutionära betydelse så är väl själva poängen att de hör ihop? Kött var en förutsättning för att försörja våra stora hjärnor samtidigt som det krävs avsevärd hjärnkraft för att spåra bytesdjur.
Det var knappast så att
Quote from Funbeat user on 5 November 2012, 11:31"Om en så primitiv metod som utmattningsjakt fortfarande är konkurrenskraftig, 200 000 år och massvis med uppfinningar senare, bland de fåtalet stammar som lever som samlare och jägare i närheten av människans ursprungliga miljö, så är det väl rimligt att
"Om en så primitiv metod som utmattningsjakt fortfarande är konkurrenskraftig, 200 000 år och massvis med uppfinningar senare, bland de fåtalet stammar som lever som samlare och jägare i närheten av människans ursprungliga miljö, så är det väl rimligt att
Quote from Funbeat user on 5 November 2012, 23:18En annan teori är att de första människorna skaffade sig protein genom att leva vid kusten och käka musslor. Musslor är inte speciellt snabba men det är bra att kunna gå på två ben så näsan är över vattenytan.
En annan teori är att de första människorna skaffade sig protein genom att leva vid kusten och käka musslor. Musslor är inte speciellt snabba men det är bra att kunna gå på två ben så näsan är över vattenytan.
Quote from Funbeat user on 6 November 2012, 08:48Jag kom att tänka på den här diskussionen igår kväll när jag såg SVT-dokumentären (rekommenderas, finns såklart på Play) om människans eventuellt naturliga fallenhet för att slå ihjäl varandra.
En grupp forskare menar att det alldeles självklart är så (d
Jag kom att tänka på den här diskussionen igår kväll när jag såg SVT-dokumentären (rekommenderas, finns såklart på Play) om människans eventuellt naturliga fallenhet för att slå ihjäl varandra.
En grupp forskare menar att det alldeles självklart är så (d
Quote from Funbeat user on 6 November 2012, 10:50Till skillnad från religionen så välkomnar vetenskapen ifrågasättande, alltså kritik.
Här är ett par lästips för den som vill spåna vidare i det här med människans utveckling:
Lasse Berg – Gryning över Kalahari – Hur människan blev människa, Ordfront, I
Till skillnad från religionen så välkomnar vetenskapen ifrågasättande, alltså kritik.
Här är ett par lästips för den som vill spåna vidare i det här med människans utveckling:
Lasse Berg – Gryning över Kalahari – Hur människan blev människa, Ordfront, I
Quote from Funbeat user on 6 November 2012, 12:24Mikael: Det finns nog fler kurser och diskussionsforum än du anar, kolla på www.svenskakyrkan.se
Men jag tackar o bockar för före lästipsen, dom verkar mkt intressanta!
Mikael: Det finns nog fler kurser och diskussionsforum än du anar, kolla på http://www.svenskakyrkan.se
Men jag tackar o bockar för före lästipsen, dom verkar mkt intressanta!