Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

En annan aspekt som togs upp i boken var ju den att människorna var tvungna att spåra djuret, djuret då i benämningen att de hade valt ut ett djur i flocken som de spårade. Detta kunde spurta ifrån människorna men eftersom de var duktiga spårare så kunde

Läste boken helt utan fördomar då jag aldrig hört talas om den.

Jag läste den och fick en feelgood känsla i kroppen. Sen fortsätter jag med mina megauppbyggdasupertjockapronationsstöds-skor och tänker inte tanken på att springa barfota eller "light"fota

Alltid kännsligt att påstå att människan slår hästen. Jag löp tränade ofta förut tillsammans med en häst och där blev det ganska tydligt att jag inte kunde hänga med. Fast min runda fortsatte långt efter att hästen gått ut i hagen igen. Dessutom kunde hon

Jag är lite nyfiken på den där tävlingen som nämndes. Att de säger att människan slår hästen. Då undrar jag såklart vad det är för hästar och vad det är för löpare.

Är det hästar som är tränade för distansen? Springer hästarna med ryttare eller springer

Hästarna bär väl alltid på en ryttare? För att få en rättvis jämförelse så borde löparen ha en ryggsäck som proportionellt är lika tung.

Förövrigt så har jag för mig att vältränade slädhundar är de som har haft högst uppmätt testvärde.

Tror också att människans största styrka på uthållighetsjakt är hjärnan, inte kroppen.

Den som sett en ren eller slädhund springa i fjällen inser att utan intelligensövertag har man inte en chans.

Hjärnan som gör att vi smart kan driva djuren åt rätt håll vilket i sin tur gör att vi kan kasta in nya fräscha förföljare. Samt att vi springer på två ben och kan bära med oss t.ex. vatten.

>Djur som galoperar använder kroppens rörelser för att trycka luften ut och in i lungorna. Alltså en andning per språng. Människan styr andningen själv, vi kan andas flera gånger per språng

Vi har en diafragma som hjälper till med sånt

Samerna kunde åka skidor och vandra enorma sträckor när de följde renarna innan snöskotrarna och 4-hjulingarna kom och gjorde arbetet bekvämare och mindre fysiskt krävande

Hästar kan svettas kopiösa mängder, men då kommer vi in på det där med att vi kan bära med oss vatten och det kan inte de. En häst som svettas hårt och inte har tillgång till vatten blir snabbt överhettad.