Quote from Funbeat user on 29 October 2012, 17:55När man ska propagera för "faktaböcker" i USA, ja då jäklar...
Om McDougall påstår att människan är världens bästa långdistanslöpare rent fysiologiskt, då har han nog glömt bort ett djur på sin egen hemmaplan - den amerikanska gaffelantilopen, världens n
När man ska propagera för "faktaböcker" i USA, ja då jäklar...
Om McDougall påstår att människan är världens bästa långdistanslöpare rent fysiologiskt, då har han nog glömt bort ett djur på sin egen hemmaplan - den amerikanska gaffelantilopen, världens n
Quote from Funbeat user on 29 October 2012, 17:55De smakar inget vidare, bara fett och ben.
Tacka vet jag hästgården i närheten.
De hästarna jagar man lätt i fatt i hagen och fatta vilken fin shashlik det blir! 😀EDIT syftar alltså _inte_ på gaffelantilopen..
De smakar inget vidare, bara fett och ben.
Tacka vet jag hästgården i närheten.
De hästarna jagar man lätt i fatt i hagen och fatta vilken fin shashlik det blir! 😀
EDIT syftar alltså _inte_ på gaffelantilopen..
Quote from Funbeat user on 29 October 2012, 17:57Morsan brukade berätta om två bröder i en granngård som kunde springa ifatt och fånga harar med bara händerna. Och då pratar vi inte om små skogsharar utan fullvuxna fältharar i öppna landskap. När jag försökte pumpa henne på detaljer om jaktmetodiken sva
Morsan brukade berätta om två bröder i en granngård som kunde springa ifatt och fånga harar med bara händerna. Och då pratar vi inte om små skogsharar utan fullvuxna fältharar i öppna landskap. När jag försökte pumpa henne på detaljer om jaktmetodiken sva
Quote from Elias Engqvist on 29 October 2012, 20:41Det är lustigt hur alla börjar prata om hundar i Sverige eller hästar i kyligt amerikanskt klimat då det som nämndes i boken handlade om stark och torr värme. En hund klarar inte många kilometer i sån värme - antagligen inte en häst heller.
Dessutom kan
Det är lustigt hur alla börjar prata om hundar i Sverige eller hästar i kyligt amerikanskt klimat då det som nämndes i boken handlade om stark och torr värme. En hund klarar inte många kilometer i sån värme - antagligen inte en häst heller.
Dessutom kan
Quote from Funbeat user on 29 October 2012, 21:07Det är också det som San-jägarna i filmen "The Great dance" som jag länkade ovan säger, att utmattnings-jakt bäst görs riktigt varma dagar. Och då pratar dom om varma dagar ute på savannen.
Det är också det som San-jägarna i filmen "The Great dance" som jag länkade ovan säger, att utmattnings-jakt bäst görs riktigt varma dagar. Och då pratar dom om varma dagar ute på savannen.
Quote from Funbeat user on 29 October 2012, 23:25Vi har pratat om hästar i Dubai och Förenade arabemiraten. Det är från öknen världens snabbaste hästar härstammar. Våra svenska hästar är bättre på att dra en plog, men de arabiska fullbloden är skapta för att löpa långt och snabbt i värme. 160 km på krin
Vi har pratat om hästar i Dubai och Förenade arabemiraten. Det är från öknen världens snabbaste hästar härstammar. Våra svenska hästar är bättre på att dra en plog, men de arabiska fullbloden är skapta för att löpa långt och snabbt i värme. 160 km på krin
Quote from Funbeat user on 30 October 2012, 00:25Jag tror att det är feltänkt att bytesdjur skulle ha svårare att överhettas i ett kyligt klimat. De får ofta en väldigt tät och varm vinterpäls. På vintern är det ont om föda så det gäller att röra sig sparsamt för att spara energi och pälsen blir extra t
Jag tror att det är feltänkt att bytesdjur skulle ha svårare att överhettas i ett kyligt klimat. De får ofta en väldigt tät och varm vinterpäls. På vintern är det ont om föda så det gäller att röra sig sparsamt för att spara energi och pälsen blir extra t
Quote from Funbeat user on 30 October 2012, 06:10Linda: Gedigna veterinärkontroller? Har du stått i en vetgate på en distanstävling någon gång?
Men jag håller definitivt med om att man som människa skulle ha fått FAIL på en sån vetkoll. Puls under 60 inom 20 minuter, ingen som helst synbar hälta, inga
Linda: Gedigna veterinärkontroller? Har du stått i en vetgate på en distanstävling någon gång?
Men jag håller definitivt med om att man som människa skulle ha fått FAIL på en sån vetkoll. Puls under 60 inom 20 minuter, ingen som helst synbar hälta, inga
Quote from Funbeat user on 30 October 2012, 07:04"Toppfart åtminstone 95-96 km/tim (en del hävdar ända upp till 112 km/tim) och som har parat sin snabbhet med en extrem uthållighet under tidsåldrar då det fanns BÅDE gepard och varg i Nordamerika. Ett marathon skulle fixas på ca 40 minuter."
Ändå lyckad
"Toppfart åtminstone 95-96 km/tim (en del hävdar ända upp till 112 km/tim) och som har parat sin snabbhet med en extrem uthållighet under tidsåldrar då det fanns BÅDE gepard och varg i Nordamerika. Ett marathon skulle fixas på ca 40 minuter."
Ändå lyckad
Quote from Funbeat user on 30 October 2012, 08:33Jessie - Nej, jag har bara varit deltagare, aldrig funktionär.
Jessie - Nej, jag har bara varit deltagare, aldrig funktionär.