Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Skidor är ett bra exempel på hur vi använder hjärnan för att kompensera kroppens tillkortakommanden.

Har också svårt att tro att människan skulle vara snabbare än hästen på långa sträckor.
Om vi ser på distansritt (endurance riding) så hittade jag en artikel från 2010 om världsrekord på 160 km på 5 h 45 min.
http://gulfnews.com/sport/horse-racing/al-be

Undrar om bekväma skor kanske är ett annat exempel på hur vi använder hjärnan för att kompensera kroppens tillkortakommanden?

En intressant fråga är om vi pratar om hästar med eller utan skor. 😉

Olle: Den obligatoriska stopptiden (vanligtvis 30 minuter per stopp) räknas inte in i den officiella tävlingsridtiden i distansritt.

De flesta deltagande hästarna väger någonstans runt 450kg.

Men återigen så handlar det ju inte om att vi skulle vara sna

En grupp jägare skulle troligen kunna trötta ut en häst genom att utnyttja vår större intelligens. En jägare behöver inte springa hela tiden utan de kan byta av varandra.

Beyron Johansson red ifrån Bender till Stralsund när han gick i pension för några år sedan. Han rastade nog på några värdshus längs vägen. Ingen risk för torrsprickor där.

Jag blev lite fundersam och kollade lite resultat. De har tydligen en tävling i Wales, Man vs Horse marathon och där har en människa vunnit några gånger.

Westen states endurance run är ett exempel på ett lopp som från början var en distansritt, Westen st

Grejen är ju att det är ganska opraktiskt att kunna ha ihjäl en häst femton mil hemifrån om man inte har nån häst att släpa hem sig själv plus köttet med. Särskilt för en art som människan som har barn som under ett decennium är ganska dåliga på hård fysi

Det mest praktiska är väl att fånga in grannens ungar och äta upp dem