Quote from Guest on 15 June 2010, 10:27Har Asics Kayano som jag även tävlar i. Kände på Sauconys tävlingsdojor och de var skitlätta. Vad kan det göra i tid på en mil tror ni?
Har Asics Kayano som jag även tävlar i. Kände på Sauconys tävlingsdojor och de var skitlätta. Vad kan det göra i tid på en mil tror ni?
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 10:37Ett höftat värde som slängs runt är 2s/mile/oz, vilket i "svenska" blir 1.25s/km/28g (total skovikt).
Mina Lunaracer är totalt 314g lättare än mina Lunarglide, vilket då ger 14s/km, vilket inte känns totalt orimligt.Edit: Och som en kommentar på föregåe
Ett höftat värde som slängs runt är 2s/mile/oz, vilket i "svenska" blir 1.25s/km/28g (total skovikt).
Mina Lunaracer är totalt 314g lättare än mina Lunarglide, vilket då ger 14s/km, vilket inte känns totalt orimligt.
Edit: Och som en kommentar på föregåe
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 19:13Intressant!
Visste inte att det fanns en beräkning typ den du pekar på Erik.
Är dock lite fundersam över dina viktberäkningar. Hur får du till skillnaden 314 g?
Intressant!
Visste inte att det fanns en beräkning typ den du pekar på Erik.
Är dock lite fundersam över dina viktberäkningar. Hur får du till skillnaden 314 g?
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 19:17En Lunarglide väger 337g, en Lunaracer 180g. Skillnaden är därmed 157g, som blir 314g för två skor.
En Lunarglide väger 337g, en Lunaracer 180g. Skillnaden är därmed 157g, som blir 314g för två skor.
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 19:25Sen verkar iofs värdet 2s/mile/oz vara lite höftat. Här tex. http://pace-of-mind.com/shoes.html så antyder exempel-vikterna att det är 1s/mile för total skovikt, vilket halverar mina siffror på sparad tid. Men för dem som jagar rekord så kommer det märkas
Sen verkar iofs värdet 2s/mile/oz vara lite höftat. Här tex. http://pace-of-mind.com/shoes.html så antyder exempel-vikterna att det är 1s/mile för total skovikt, vilket halverar mina siffror på sparad tid. Men för dem som jagar rekord så kommer det märkas
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 19:55Lite off topic
Lunarglide känns fantastiskt skön och dämpad.
Lite kort - hur är Lunaracer? Näst intill odämpad eller?
Lite nyfiken som äldre men ändå sugen på resultat 😀
Lite off topic
Lunarglide känns fantastiskt skön och dämpad.
Lite kort - hur är Lunaracer? Näst intill odämpad eller?
Lite nyfiken som äldre men ändå sugen på resultat 😀
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 20:01Lunaracern (jag har version 1) är väldigt mjuk och och dämpad för att vara en racer. Inga problem att köra halvmara, jag körde Gbg-varvet med innersulan bortplockad då jag nog ev. hade behövt en storlek större.
Lunaracern (jag har version 1) är väldigt mjuk och och dämpad för att vara en racer. Inga problem att köra halvmara, jag körde Gbg-varvet med innersulan bortplockad då jag nog ev. hade behövt en storlek större.
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 20:01Erik, alla sådana värden som inte tar hänsyn till kroppsvikt och löpekonomi är höftade. Allmänt hållet så är å andra sidan skorna det som kan göra mest "gratis" om man gör dem lättare. De sitter ju längst ut på pendeln och kräver därför mer energi att acc
Erik, alla sådana värden som inte tar hänsyn till kroppsvikt och löpekonomi är höftade. Allmänt hållet så är å andra sidan skorna det som kan göra mest "gratis" om man gör dem lättare. De sitter ju längst ut på pendeln och kräver därför mer energi att acc
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 20:04Olle: Naturligtvis är det höftat, det sa jag från början. Sen noterade jag att jag ev. hade fel kring en faktor 2. Men dina 3% blir fortfarande mer än en minut för folk som springer milen på 40min eller mer, så det är märkbart för de allra flesta löpare.
Olle: Naturligtvis är det höftat, det sa jag från början. Sen noterade jag att jag ev. hade fel kring en faktor 2. Men dina 3% blir fortfarande mer än en minut för folk som springer milen på 40min eller mer, så det är märkbart för de allra flesta löpare.
Quote from Funbeat user on 15 June 2010, 20:14Absolut blir det en skillnad. Ska nog kolla upp den där undersökningen igen.
Absolut blir det en skillnad. Ska nog kolla upp den där undersökningen igen.