Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Har Asics Kayano som jag även tävlar i. Kände på Sauconys tävlingsdojor och de var skitlätta. Vad kan det göra i tid på en mil tror ni?

Ett höftat värde som slängs runt är 2s/mile/oz, vilket i "svenska" blir 1.25s/km/28g (total skovikt).
Mina Lunaracer är totalt 314g lättare än mina Lunarglide, vilket då ger 14s/km, vilket inte känns totalt orimligt.

Edit: Och som en kommentar på föregåe

Intressant!

Visste inte att det fanns en beräkning typ den du pekar på Erik.
Är dock lite fundersam över dina viktberäkningar. Hur får du till skillnaden 314 g?

En Lunarglide väger 337g, en Lunaracer 180g. Skillnaden är därmed 157g, som blir 314g för två skor.

Sen verkar iofs värdet 2s/mile/oz vara lite höftat. Här tex. http://pace-of-mind.com/shoes.html så antyder exempel-vikterna att det är 1s/mile för total skovikt, vilket halverar mina siffror på sparad tid. Men för dem som jagar rekord så kommer det märkas

Lite off topic

Lunarglide känns fantastiskt skön och dämpad.
Lite kort - hur är Lunaracer? Näst intill odämpad eller?
Lite nyfiken som äldre men ändå sugen på resultat 😀

Lunaracern (jag har version 1) är väldigt mjuk och och dämpad för att vara en racer. Inga problem att köra halvmara, jag körde Gbg-varvet med innersulan bortplockad då jag nog ev. hade behövt en storlek större.

Erik, alla sådana värden som inte tar hänsyn till kroppsvikt och löpekonomi är höftade. Allmänt hållet så är å andra sidan skorna det som kan göra mest "gratis" om man gör dem lättare. De sitter ju längst ut på pendeln och kräver därför mer energi att acc

Olle: Naturligtvis är det höftat, det sa jag från början. Sen noterade jag att jag ev. hade fel kring en faktor 2. Men dina 3% blir fortfarande mer än en minut för folk som springer milen på 40min eller mer, så det är märkbart för de allra flesta löpare.

Absolut blir det en skillnad. Ska nog kolla upp den där undersökningen igen.