Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Skall springa 1000m på bana idag, och funderar just på om jag skall köra med Asics DS racer eller VFF Classic. Skillnaden i vikt verkar vara från 8,3 oz till 5,3 oz. Kort sträcka, kanske blir ca 3s skillnad enligt tumreglerna ovan.

Men jag har en känsla

Lars, om allt annat är lika, dvs teknik framför allt, så blir du snabbare eller snarare effektivare av att ha mindre vikt på foten eftersom det kräver mindre energi att flytta benet. Om du däremot har ett mer ekonomiskt löpsteg i dina DS Racer för att du

Lars: ett par spikskor kan ju vara en idé. Minimalist-skor som används av minimalistlöpare som exempelvis VFF är i regel inte särskilt lätta, de är istället designade för att hålla länge, vilket ju är schysst förstås men inte det man behöver på tävlingsba

Jag har ett par spikskor för medeldistans. Dvs, de har en liten häl. Men dessa skor har en negativ lutning, i alla fall känns det så. Eftersom jag inte tränat alls i dem så känns de rätt tuffa. Jag tror därför att min teknik skulle drabbas negativt av dem

Intressant! Jag pronerar ganska mycket och undrar om ni kan ge förslag på lätt doja som ändå har ok proneringsskydd?

Asics DS Racer och Saucony Fastwitch har lite pronationsstöd. Det finns inga tävlingsskor som har kraftigt pronationsstöd.

Stadium rear Brooks tävlingsskor med ojämna mellanrum. Bra tillfälle att köpa lätta skor.

Vad säger teorierna om hur mycket fortare det går barfota? Och stämmer det?

Peter: Så länge vi bara pratar om effektivitet är barfota bäst. Det här är rätt grundläggande mekanik egentligen, ju mer vikt du har i änden på en pendel, ju mer energi krävs för att få samma utslag. Allt det här förutsätter förstås att fötterna och sulor

Bra skrivet Olle.

Men hur i h-e få lyxiga svenskar att inse detta.

PS. Tyvärr Olle så måste jag nog tillstå att 10kg mindre i kroppsvikt betyder mer. Pendeln finns där nere, men med överflödigt fett så är det svårare att få pendeln att PENDLA.