Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Ok, jag var mest nyfiken på de som använder barfotalöpning eller VFF och som tävlar på hyfsat hög motionsnivå. Eftersom man ofta talar om vinsten vid lättare skor så vore det givetvis intressant och se om sambandet fortsättter hela vägen ner till 0-vikt.

Teoretiskt är 0 gram bättre än 1 gram.

Men då det är olika underlag, så blir det i realiteten oftast så att en viss typ av sko ger ett bättre resultat även om den nu väger x gram.

Dessutom är sträckan man springer också av betydelse.

Det finns en mängd

Blir inte fötterna tyngre när sulorna blir tjockare? 😉

Fullträff Lingling.

Hoppas någon nu räknar ut vad varje mm egen sula väger.

Tillhör dock majoriteten som ej bryr mig mycket om vad skorna väger.

Känns de bekväma då är de bra.

Har tidigare testat lättviktare, men det har ej gått bättre.
Trivs jag int

Det är ju väldigt svårt att jämföra tävlingsresultat också - om jag jämför med vad jag gjorde i samma tävling för ett år sedan kan skillnaden i skovikt vara en delförklaring till en bättre tid men jag är också bättre tränad och snabbare. För att verkligen

Halv-off-topic:
Bland UL-entusiaster (ultralätta flygplan) finns en tumregel för hur man ska göra med ny extrautrustning till planet. Ett nytt instrument, en GPS, lite nya dekaler, nya fina däck, en bekvämare stol, brandsläckare osv osv. Det finns mycket

Köpt ASICS ds RACER SÅ NU FÅR VI SE OM JAG BLIR SNABBARE;)

Eftersom skon gör foten styvare och benet lite längre, ger skon en viss positiv effekt. Optimala barfotalöpare är bara de djur som har en fot om är optimerad för löpning, som hästar och antiloper. Våra fötter är kompromisser, som vi anpassar genom att ibl

Det beror nog väldigt mycket på sammanhang hur mycket positiv effekt en sko ger.

På 10000 meter på bana tror jag att man förlorar på skorna ända fram till spurten, då spikarna hjälper, åtminstone om man har elitkapacitet. Möjligen skulle spänsten i spikp

I sprint är det nog inte bara spikarna utan just att foten mekaniskt blir längre, eftersom man knappast är stark nog i tårna för att springa med "tå-frånskjut".

Om en snabb löpare med ett högt löpsteg (högt fotlyft) förlorar mer på tunga skor än en långs