Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Denna fråga kanske uppfattas som totalt urbota dum men vad är det som definierar tävlingsklass på tävlingar egentligen?

Givetvis ställer de på elitnivå upp i tävlingsklass för att hamna i främsta startled osv. men jag tycker man i resultatlistor från lop

Har vid några tävlingar/lopp gått på den "niten". Eftersom det oftast krävs klubbtillhörighet för tävlingsklass så anmäler jag mig i motionsklassen. Är man då en för dagen "snabb" motionär står du med långnäsa och ser deltagare som kommit in efter dig häm

Skillnaden är väl att i motionsklassen springer man för motionens skull och bryr sig inte om några prestationsbaserade priser?? 😉

Den stora skillnaden är att du inte får nåt för att vara snabbast i motionsklassen. Däremot brukar det ofta lottas ut priser i motionsklassen.

Det måste väl ändå vara nåt annat än möjlighet till ett "pris" som är skillnaden?
Intressant frågeställning dock, vem är vinnaren, den som kommer först i mål eller den som har bäst tid?

Eftersom jag de gånger det råkat hända varit helt övertygad om att det var en slump och att tant inte har att göra i tävlingsklassen suktar jag självklart inte efter priser 😉 (iofs checken på 2500 kr på 7 mila va lite surt)

Och vad lär vi oss av det M? 😉 Jag deltar alltid i tävlingsklass även om risken finns för att komma sist. Ibland får man starta före motionsklass och bara det är en bonus.

Varför deltar "man" inte i tävlingsklassen?

Ja Jonas vad lärde jag mig? att det varit lättare om det fanns fler damklasser än D21. Dessutom var det finskor med i 7 mila. I min lilla värld en internationell tävling. Hade då inte en tanke på D21 klassen. Nästa år kanske jag törs..

Nu e jag riktigt ute på djupt vatten..(som vanligt)...men har ju ändå erfarenheter från att ha arrangerat sex st Kolarmora Marathon samt tvenne Månkarbo Marathon.
Jag säger därför att om man skall få springa i tävlingsklass så skall man tävla för en fören