Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkoinlägg - scanna, gjuta...?
You need to log in to create posts and topics.

Camilla: Absolut är det så att man kan ha ortopediska "defekterl" som gör att man behöver det men det jag menar är att många ortopediska defekter egentligen är muskulär obalans.
Våra förfäder kunde ju springa utan både skor och inlägg...

Elin skrev: "M

En liten bifråga som jag har funderat över ett tag och som på något vis har kommit till sin spets när jag blivit mer nyfiken på barfotalöpning.

Om vi ser till en "normal" fot så har den en markerad hålfot. När jag går upp efter en simtur och går till ha

Alltid kört lågpris-varianten först å för mig så har det funkar bra. Typ en tvåhundring på någon sportaffär å jag kan faan i mig inte namnet . Tja inte på någon av dom andra typ heller. Funkar det nada så får man väl gå å gjuta fossingen etc..!? Man börja

Får jag fråga en okunskapsfråga?

Vad händer om Ni tar bort inläggen? Får Ni tillbaka problemen då?

Jag höll upp med löpningen totalt i ca 10 år och det var inlägg som räddade att jag kunde sätta igång igen. Allteftersom mina ben och fötter blev starkare kunde jag sluta med inläggen och springa i lättare och lättare skor.

Så, från att ha varit i läget

Oj oj då Sylla....då kommer alla problemen tillbaka som ett brev på posten. Fotsmärtan, knägnisslet, höftontet för att då inte tala om kontrollångesten...herre djävlar...!? Nu blev jag lite orolig faktiskt å måste kolla om dom ligger kvar under huvudkudde

OK, Marcus, då lyckades Du stärka upp det som "felade" då, antar jag?

Fast, jag tänkte mer på dem som börjar med inlägg för att de får löparskador, typ löparknä och problem med fötter, vader och hälsenor? Kan de, mha inläggen bli bra igen, och därför ta

Sylvia: Jag tror att det är väldigt individuellt och delvis beroende på varför man måste skaffa inläggen.

Oreparabel "defekt" - inlägg av ger förmodligen problem igen.
Reparabel "defekt" utan vidare åtgärd - inlägg av ger förmodligen problem igen.
Repara

Amatörmässig eller ej - en vettig gissning iaf. 🙂

Då kommer jag osökt in på nästa fråga; hur vanligt är det att man åtgärdar defekten samtidigt som man använder inlägg under en övergångsfas? Eller förlitar man sig blint på att problemet är borta? Hur g

Tack för alla engagerade svar! Jag var nu i veckan och scannade fötterna hos Jan Forsman och på fredag kan jag äntligen hämta inlägg. Spännande!

Lite kort bakgrund till min fråga så gick jag till sjukgymnast på grund av löparknä och stel ljumske. Efter e