Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSkor -igen
You need to log in to create posts and topics.

Vet att det finns ett otal skodiskussioner, men efter att ha skummat en del känner jag att jag fortfarande inte har hittat svar på min fråga. Så...

Det börjar bli dags för nya vår-sommar-höst-skor nu när barmarken börjar titta fram.
Och då kommer den stä

Omöjligt att ge ett generellt svar. Vissa modeller ändras mycket, andra inte alls (förutom färg).

Med tanke på hur många olika skomodeller det finns ser jag ingen anledning att köpa en modell som du redan provat och som inte passat.

Gå till en affär och hitta en sko som känns bra. De flesta butiker brukar dessutom ha någon slags garanti som gör att du får byta till en annan modell om du inte är nöjd.

Tor: Ett konkret exempel är Nike Air Pegasus. Minns inte längre vad som var "fel", men minns att de var en riktig plåga (dvs mer än bara "dessa var inte så jättesköna"). Det är över 5 år sedan (kanske t.om närmare 10) jag hade dem. Och ofelbart varje gån

@Susanne

Jag brukar höra med affären vad som gäller om man inte är nöjd. Jag brukar även utnyttja dessa garantier till max om det är någonting jag inte tycker är ok. Förhoppningsvis lär sig affären också någonting av det.

En bra allroundsko är Nike Structure Triax +13! Provade ut 3 olika märken varav Structure satt som gjuten över foten. Är nu inne på mitt andra par (snart tredje) och är helnöjd.

Kika in på marathon.se som har en flik (utrustning) där de testat och betyg

Den skon Mats pratar om har jag också. Känns kanonbra och har gett mig många sköna mil. Dock funderar jag på en lättare sko till fartträning efter att ha känt skillnaden på vikten på fötterna när jag springer barfota. Nån som tycker det är en bra idé?

Su

"varför åker alltid Nike Air Pegasus fram?"

Jo, det är en neutral sko som funnits i massor med år så väldigt många erfarna löpare har en relation till den - en referenssko helt enkelt. Därmed inte sagt att den skulle vara bäst.

OK, jag trodde att det kanske var för att de ofta frågar kunden vad man brukar springa i, och om det har funkat. Säger man inget om ev problem så rekommenderar de väl inte att byta modell och därför åker samma sko fram? Om den ff finns?

Så har jag blivit

Någon vis person har sagt att om man hittar ett par löparskor som funkar bra så ska man skynda sig och köpa så många av den som man har budget till.

För över tiden så kommer skotillverkarna alltid att ändra på sina modeller. Årsmodellsskiften kan lika o