Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jag tänkte berätta om en intressant artikel i senaste numret av orienteringstidningen Skogssport. Den handlar om en av sveriges bästa orienterare Emil Wingstedt som tränar enligt en ganska oortodox metod (tydligen kör även bl a Henke Larsson samma träning

Det finns många som inte kör långpass. Flera elitlöpare skippar dem helt.

De brukar också ligga på distanser upp till 12-20 mil totalt över en vecka. Ofta flera pass samma dag. Då kan man nog anse att effekten från långpassen inte behövs (att ligament o

Väldigt intressant.
I vilket fall som helst så kan man ju ändra fokus och istället köra flera intervall/fartpass och minska antalet och längden på distanspass.

"4 st 4 minuters intervaller på 85-90% av maxpuls, med 3 minuters aktiv vila emellan"
Ska man

Värm upp i 10 minuter först och värm ned i 10 så blir det mer tid.

Alternativt kan du öka längden på intervallerna och köra 8 minuters intervaller med 4-5 min aktiv vila.

Långintervaller är något man förutspråkar på större delarna av träningsåret. De ger en god effekt. Samma som en peroidiserad planering;)

Intressant artikel, den norska, som det länkades till i den svenska artikeln. Där berättas ju att det är elitidrottare som det diskuteras kring.

Om man inte kör de mängder som eliten gör ska man nog inte hoppa över långpassen. Mest för sina leders skull.

Eh, hur många elitlöpare brukar springa marathon eller andra ultra-långa sträckor? Jag antar att elitlöpare springer 100m, 800m och liknande fjuttsträckor... eller?

Det finns ju elitmaralöpare. Några av dem kör långpass, andra inte. Det beror helt enkelt på 2 saker: Vilken träningsmängd man har totalt under veckan (somliga har ju 20 km på sina vanliga distanspass) och vad man har för träningsfilosofi.

Generellt kan

Finns väl olika sorters elitlöpare? Vissa distanser får mest uppmärksamhet i media, det innebär (nog?) inte att det inte finns elitlöpare på de längre sträckorna.