Quote from Linnea Persson on 10 May 2007, 16:13Sen får man ju inte glömma alla oss motionärer som springer långpass (visserligen är ett långpass inte lika långt för mig som för er som springer maror, jag räknar alla pass över 10 km som långpass) för att det är skönt. Jag lufsar hellre på i 1-2 timmar
Sen får man ju inte glömma alla oss motionärer som springer långpass (visserligen är ett långpass inte lika långt för mig som för er som springer maror, jag räknar alla pass över 10 km som långpass) för att det är skönt. Jag lufsar hellre på i 1-2 timmar
Quote from Funbeat user on 10 May 2007, 17:23vad jag kan utlästa i den norska artikeln så är det själva principen för "kapillärutveckling" man ifrågasätter iom de lugna långpassen:"Jo da, men problemet er at det de anbefaler av trening for å øke kapillærtettheten er rolig, langvarig trening. Det er
vad jag kan utlästa i den norska artikeln så är det själva principen för "kapillärutveckling" man ifrågasätter iom de lugna långpassen:"Jo da, men problemet er at det de anbefaler av trening for å øke kapillærtettheten er rolig, langvarig trening. Det er
Quote from Urban Nilsson on 10 May 2007, 18:54Kapilärutveckling = syresättning till musklerna.
Det känns tjatigt att skriva detta igen:
Långpass är inte till för att skapa syresättning till musklerna, de är till för att vänja kroppen vid långvarig påfrestning. Syresättning av musklerna utvecklas me
Kapilärutveckling = syresättning till musklerna.
Det känns tjatigt att skriva detta igen:
Långpass är inte till för att skapa syresättning till musklerna, de är till för att vänja kroppen vid långvarig påfrestning. Syresättning av musklerna utvecklas me
Quote from Catharina Brattlin on 10 May 2007, 19:08Det intervallpass Du nämner, Andreas, brukar jag köra emellanåt, varvat med andra varianter. Fast jag har bara två minuters vila mellan. Kanske är det fel, och inte ger den vila man behöver för att orka hela vägen? Dessutom, om jag känner mig pigg lägger
Det intervallpass Du nämner, Andreas, brukar jag köra emellanåt, varvat med andra varianter. Fast jag har bara två minuters vila mellan. Kanske är det fel, och inte ger den vila man behöver för att orka hela vägen? Dessutom, om jag känner mig pigg lägger
Quote from Funbeat user on 10 May 2007, 19:15Tjata på du, men många kör sina långpass för kapillärutvecklingen. Därom tvista de lärda och alla är inte födda på 70-talet.
Senor och ligament är något helt annat.
Sen glömde du fettförbränningen vid långpass vs intervallpass. Jobbigt att käka sig genom
Tjata på du, men många kör sina långpass för kapillärutvecklingen. Därom tvista de lärda och alla är inte födda på 70-talet.
Senor och ligament är något helt annat.
Sen glömde du fettförbränningen vid långpass vs intervallpass. Jobbigt att käka sig genom
Quote from Urban Nilsson on 10 May 2007, 19:46>Tjata på du, men många kör sina långpass för kapillärutvecklingen.
Då har de för lite information. På 60-talet kom några teorier om LSD (Long Slow Distance) som lösningen på alla problem. Sedan kom man med forskning fram till att man behöver snabbhetst
>Tjata på du, men många kör sina långpass för kapillärutvecklingen.
Då har de för lite information. På 60-talet kom några teorier om LSD (Long Slow Distance) som lösningen på alla problem. Sedan kom man med forskning fram till att man behöver snabbhetst
Quote from Funbeat user on 10 May 2007, 20:13Fettförbränningen är lika oväsentlig för ämnet som ligament och leder. Det var min poäng. Vad långpassen gör med fettförbränningen är en helt annan tråd.
Att du tjatar är enbart positivt eftersom många lever kvar i tron att LSD passen är till för kapillä
Fettförbränningen är lika oväsentlig för ämnet som ligament och leder. Det var min poäng. Vad långpassen gör med fettförbränningen är en helt annan tråd.
Att du tjatar är enbart positivt eftersom många lever kvar i tron att LSD passen är till för kapillä
Quote from Torbjörn Ohlsson on 10 May 2007, 20:52Hörde en intervju med Stefano Baldini - han som vann EM-guldet i marathon. Han sprang 25 mil i veckan - därav pass på över fem mil!
Hörde en intervju med Stefano Baldini - han som vann EM-guldet i marathon. Han sprang 25 mil i veckan - därav pass på över fem mil!
Quote from Therese Woodhill on 10 May 2007, 21:03Man blir bra på det man tränar;)
Man blir bra på det man tränar;)
Quote from Funbeat user on 10 May 2007, 21:05Att långpass eller många mil i benen är viktigt för resultat på maror och längre tycker jag visas av att det är bara de med extremt bra uthållighetsprofil som lyckas hålla farten längre sträckor, alltså att inte tappa så mkt fart procentuellt när distanse
Att långpass eller många mil i benen är viktigt för resultat på maror och längre tycker jag visas av att det är bara de med extremt bra uthållighetsprofil som lyckas hålla farten längre sträckor, alltså att inte tappa så mkt fart procentuellt när distanse