Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningskulle det här funka?
You need to log in to create posts and topics.

Jag är inte direkt rutinerad när det gäller jogging, men jag har stor lust att bli bättre. Har hittills aldrig joggat mer än 6 km, men skulle vilja komma upp i en mil. Vad tror ni om att börja direkt med en 1 milsrunda, utan krav på att orka jogga hela vä

Är ingen expert på något vis, men jag tror Du är helt rätt ute här, Fny. Det viktiga i initialskedet är att vänja kroppen att vara "ute" i en mil (eller mer). För varje gång Du gör rundan, förlänger Du löptiden och kortar ner gångavsnitten, och så småning

Beror lite på hur ofta du brukar springa - normalt brukar man säga att bör öka med högst 10% per vecka... Det är ju inte konditionen som man tänker på då utan muskelfästen, leder och sånt. Som måste vänja vid de monotona stötar o rörelser som det innebär

Jag gör som du, Fny, har tänkt göra kombinerat med 10% regeln. Eftersom jag från början låg på en nivå där jag sprang ca 20 min obehindrat så började jag med att springa det och gå 40 min. Nästa vecka sprang jag 22 och gick 38 osv... Jag är visserligen mi

Jag är inte heller nån expert i ämnet men tror också att du är på "rätt spår" Fny. Lyssna på kroppen bara och tvinga dig inte att genomföra hela milen om det inte känns bra.

En metod kan vara att gå så snabbt du kan, och precis när det blir jobbigt att gå, så börjar du springa, men behåller samma fart. Då borde det vara så lågintensivt att du utan problem fixar att springa hela distansen på första försöket, om du vill det. :-

Jag skulle nog satsa på att öka med 10% varje vecka...men man kan göra på det andra viset med, det gjorde jag för 2 veckor sen, var ute i 1 mil, sprang 5 km, gick 5. Det gick jättebra, gick bra att jogga och var inte så trött...ingen smärta. Men dagen eft

Zanna, vad tråkigt att det inte fungerade för dig! Hum... vill ju inte råka ut för det samma... Jag har beslutat mig för att testa iallafall, men väntar nog till det slutar regna snöslask. Vill inte upptäcka att jag är genomfrusen och blöt om fötterna när

Jo, ungefär så gjorde jag när jag "lärde mig" att springa längre sträckor. Jag bestämde en tid jag skulle vara ute t.ex. 1,5 h. Sen sprang jag så mycket jag bara orkade av den tiden och gick emellanåt. Jag tyckte det var bättre att vänja kroppen vid att h

För mig skulle det inte funka, det skulle bli för jobbigt, långsamt och tråkigt så jag skulle lägga av rätt snart. För mig funkar ett strikt löpprogram bäst. Men alla är ju olika!