Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSmärta mellan skuldror?
You need to log in to create posts and topics.

Hallå, go vänner!

Har nyligen sadlat om till cyklist och har efter ett par längre träningspass upptäckt att jag får fruktansvärt ont mellan skulderbladen. Det är ibland som att en kniv sticker in där och det strålar till något fruktansvärt. Har ni själva

Det kommer som oftest når en sitter for lenge med strake armer på styret. Da får en muskelspenninger i øverste del av rygg og nakke.

Prøv og instill styret så du får en liten knekk i albogen. Eventuelt flytt styrestemet litt opp, om det er plass på gaf

Kan vara att du sitter för "statiskt", alltså sitter i samma position under lång tid. Har du bockstyre? Då har du möjlighet att variera sittpositioner med jämna mellanrum. Rakt styre - långa turer är en dålig kombination, det leder till det förstnämda...

Jag ska försöka variera sittställningen mer och gå ner i bocken lite oftare, dessutom med något mer böjda armar. Jag kände sist att det avlastade den där bak ganska bra.. 🙂 Smärta gillar vi, så länge den sitter i låren och är ett kvitto på hård träning

jag fick sådan smärta på vätterundan ifjol ..
men fick lite massage och linement och upp på cykeln igen och samma visa vid nästa kontroll .
jätteskönt .

Jesper: Du ska nog ha en ram med överrör c-c 56 cm (ofta storlek L), sedan kan du finlira med längd på styrstam.

Hvis 57cm. er c-c krank/topp og 59cm er c-c overrør (uten sloop geometri) så er størlsen ikke helt feil.
Når du sitter normalt på den skal du se navet på forhjulet bak styret (innenfor styret.

Styret kan sitte for lavt så du må løfte hode for mye for å

Du har cyklat för lite ....
Det blir bättre desto mer du cyklar

Det kan også bli værre om sykklen er fel tilpasset. (V)

cykla mera! (t+)