Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSnabbfix av blåsor?
You need to log in to create posts and topics.

Compeed funkar bra. Har dock vid ett tillfälle råkat illa ut med det, slutade med en penicillinkur!

Fick skavsår, gick till sjukvården på tävlingen som uppenbarligen inte fick skavsåret helt rent. De satte på compeed och sa att jag skulle låta det sitta

Se också till att det är ett lagom stort plåster. Är det för litet kan du göra saken värre:

http://i243.photobucket.com/albums/ff148/LadyG_photo/pucko.jpg

Känner igen dina symptom.. har läst mkt om compeed och leukoplast som ska funka att sätta på/ tejpa foten med innan löpning.. Har själv inte provat det än då jag fick blåsor under senaste långturen (16 km) av mina ortopediska gipsinlägg som jag har för at

Jag fick ett skavsår i somras på hälen orsakad av skav mot hälkappan på skon samt ett för litet compeed som lossnade men fastnade i sockan istället och gnagde på under ett 10km-lopp.
Resultatet blev ett illrött skavsår där huden var borta.
Jag satte på et

Ett litet varningens finger för leukoplast är ändå på sin plats trots sina fantastiska egenskaper!

Lekuoplast har en förmåga att börja klibba bär det blir uppvärmt, typiskt vid friktion som annars orsakar skavsår om det inte sitter där.

Jag har fått ska

Sara Eklund: Varför inte träna upp fotstyrkan så att dina fötter inte behöver inläggen längre? Det är inte en snabb lösning men på sikt skulle jag tro att det är den bästa.

Kanske hennes fötter fungerar bättre med inlägg?

Xylocainsalva har en bedövande effekt när skadan väl är skedd. Finns receptfritt på apoteket.
Annars tejp och plåster i förebyggande syfte. Det tillsammans med kompressionsstrumpor brukar hålla mig blåsfri även under långlopp.

Compeed är väl bra för öppna sår, men är det fortfarande en blåsa finns en bättre lösning. Stick en kanal som börjar i det friska skinnet några mm utanför blåsan och går in till blåsan så att du kan tömma den utan att skada det lösa skinnet. Se till att k

Men fy Annica, var hittar du alla skräckfötter 🙂

Jag har ingen fylld blåsa på någon av fötterna just nu. Den jag fick igår är redan trasig och där är bara löst skinn kvar (detta tänkte jag helt enkelt ta bort), men jag är rädd att en halvmara skulle ge