Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSnedtränade ben
You need to log in to create posts and topics.

Jag har till min förskräckelse blivit varse att jag är gräsligt snedtränad i benen. Vältränad på framsida lår - men baksidan är en bedrövelse. Ser dock med blotta ögat muskler bak på låren, men det krävs tydligen inte så mycket muskler för att dom ska syn

Gulle Peter: Visst vill jag ha muskler (fast ingen träningsvärk). 😀

Min fundering var om det bara är jag som blivit snedtränad av att strunta i styrketräningen av benen med ursäkt att "jag tränar dom så mycket ändå för jag springer ju". Fast det vet man

I och för sig har jag både benpress, benböj och utfallssteg i styrketräningsschemat men om det räcker vet jag inte. Hur vet man om man är snedtränad?

Nä inte jag.

Är det inte så att du springer mycket på löpband.
En gissning med tanke på det är att du får för lite variation i lutningen. Lite nerförsbackar kan inte skada tex. Terränglöpning är otroligt bra för allsidig löpträning.

Jag orkar inte lika mycket och jag får en j-a träningsvärk direkt i bakbenen. 😀

Kan så vara Christer......

Men ska man orka lika mycket? Det är ju två ganska olika stora muskler vi pratar om?

Hur har "snedträningen" yttrat sig, Fia-Lotta?

Jag tror inte det är avsaknad av styrketräningen som är den primära orsaken till Ditt "problem". Min teori är att eftersom Du oftast springer på löpband, sällan i kuperad skogsterräng eller sällan rena backp

Jag är böjd att hålla med Christer i den frågan. Terränglöpning i ojämn och kuperad terräng ger mycket allsidig träning för benen medan löpband inte gör det. Jag tränar ingen styrketräning alls för benen (däremot core-träning) men eftersom jag mest tränar

-