Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSnedtränade ben
You need to log in to create posts and topics.

Håkan: Visst menar du att du tycker det är helt rätt period just nu alltså? Eller läste jag tossigt???? 🙂

Sylvia: Visst är det kul! (t+)

>det borde i så fall gälla alla som springer "plattlöpning", inte bara just specifikt löpband.

Det kan nog mycket väl stämma 🙂

Som jag upplever det tar löpning i kuperad terräng mer på framsida lår och vader än på hamstrings, men det ger ju också bra allroundträning för benen. Det som jag tycker tar mest på hamstrings är att springa fort.

Jag har bara kört styrketräning med egen

Sprint, uppförbacke, och alla benövningar där du går riktigt djupt tränar baksidan. Å andra sidan behöver du nog inte så mycket baksida om du satsar på distanslöpning.

Grubblade på det där med backar, och i Lidingö tyckte jag att nerförsbackarna gjorde ont i quadriceps (och inte lite heller), och det är nog logiskt att det blir framsidan som får hålla emot när man är på väg nerför.

Uppför bör det vara hamstring och rum

Anders: Jag vill inte bara springa långt - älskar att springa fort och intervaller. Just vid intervaller och snabbdistans har jag hört att det är bra med inte alltför klena bakben. 🙂

Den uppfattningen har jag också, att uppförslöpning tar rejält på hamstrings och ändalykt. Iaf är mina erfarenheter dessa, då jag gärna springer rena backpass och långlöp på skogsstigar, att det är just där jag får träningsvärk. Rejäl sådan.

Asfalts/pla

Nu anser jag mig inte riktigt som en löpare. Men om du har en viloperiod skall du dra ner på antalet löppass och intensiteten. Känns lite motsägande att köra både tuffa intervaller och styrketräning för ben.

Hur gör jag då? Jag är skidåkare och under min

Du har upptäckt en svaghet och vill nu åtgärda den. Det är rätt. Men du måste dra ner på löpningen då. När du sedan återupptar löpningen gör du det från ett bättre grundläge och borde kunna nå högre nivåer efter en tid.

Återigen; att börja med helt ny st

Ska man springa fort behöver man lite mer hamstrings ... se bara på sprinters ben. Men tyngre lår är inte så kul när man springer långt.

Sprinterövningar som jättesteg uppför backe och olika typer av spänsthopp kommer att ge dig effekt. Samma om du gör d