Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSolglasögon/skyddsglasögon
You need to log in to create posts and topics.

Hej hopp.
Som Mia skriver. CE-märkt så har dom UV-filter. 400 betyder att alla UV-strålar som når jorden filtreras (A och B, upp till 400 nm).
Dock är inte bara UV-ljuset skadligt utan även blåa ljuset.
CE-märkningen garanterar inte den filtreringen. Bl

Gula fläcken vill jag ha kvar, helst utan märkbara försämringar med åldern...
http://www.medocular.se/ogonfakta/ogats-anatomi/gula-flacken/

Dock är inte solen farligare när man cyklar än annars.

Nejdå Fredrik den är alltid farlig. problemet är om man använder solglasögon med dåligt uv-skydd vidgas pupillen (om glaset är mörkt) och det kommer in ännu mer farliga strålar...alltså gör er av med alla skräpglas utan uv-filter!

Fungerar det inte med skygglappar?

Jag har aldrig stött på några solglasögon utan UV-filter.
Har ändå åkt runt på festivaler och sålt brillor med inköpspris under 5 kr paret som sommarjobb ett par år..

uv filter kan ju som sagt var betyda olika saker. Alla plastglas filtrerar bort en del av uv-ljuset, men inte alla farliga våglängder. Det kan stå uv skydd, men inte vilken typ av uv skydd...då ska man dra öronen åt sig. Och som sagt var det blir ännu far

Linus...jag sade att jag hade ett par Rudy...men precis som Fredrik så föredrar jag mina Briko Helt sanslöst bra... fungerar alltid..och immar inte igen...största testet för igen immade glasögon anser jag längdskidåkning är där kontrasten mellan var hud o

<men inte vilken typ av uv skydd...då ska man dra öronen åt sig<

Trodde det var øynene som skulle beskyttes, ikke øronen.

Jeg bruker solglas briller av 2 grunder : vinnskydd og insekter. derfor bruker jeg altid klare el. gule.

Om de mangler uv-filter A

Rent generellt tror jag att vikten av UV400-märkning med mera är något överdriven. Glasögon i vilken form det vara må ger automatiskt ett visst skydd eftersom UV-strålniing är ganska dåligt på att tränga igenom glas och framförallt plast. I synnerhet tror