Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 17:58vanliga plastglas tar våglängder upp till ca 340 nm Det farliga ljuset går upp till 400 nm
Påverkan på ögonen kan ge tex gråstarr, snöblindhet (kan fås på sjön också) och maculadegeneration (skada på gula fläcken, vilket gör att du inte ser det du tittar
vanliga plastglas tar våglängder upp till ca 340 nm Det farliga ljuset går upp till 400 nm
Påverkan på ögonen kan ge tex gråstarr, snöblindhet (kan fås på sjön också) och maculadegeneration (skada på gula fläcken, vilket gör att du inte ser det du tittar
Quote from Funbeat user on 24 May 2011, 19:26Vilket skulle betyda att du har tagit bort ca 90% av UV-ljuset genom att ha på dig i princip vilka plastglasögon som helst.
Ja, 100% är mer än 90%, men 90% är väldigt mycket mer än 0% och det spelar nog större roll hur stora och heltäckande glasögonen är
Vilket skulle betyda att du har tagit bort ca 90% av UV-ljuset genom att ha på dig i princip vilka plastglasögon som helst.
Ja, 100% är mer än 90%, men 90% är väldigt mycket mer än 0% och det spelar nog större roll hur stora och heltäckande glasögonen är
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 09:32Ja men snygghetsfaktor spelar störst roll...hur ball jag ser ut i mina glajor...kan ju för fan inte ha rspekt för en cyklist i bitema brillor!
Morgonen glajor var Addidas med brunt glas...snygg hela vägen till jobbet
Ja men snygghetsfaktor spelar störst roll...hur ball jag ser ut i mina glajor...kan ju för fan inte ha rspekt för en cyklist i bitema brillor!
Morgonen glajor var Addidas med brunt glas...snygg hela vägen till jobbet
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 09:54Man ser ball ut även i Biltemas brillor 🙂
Man ser ball ut även i Biltemas brillor 🙂
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 11:19Mina 2000 kronors Adidas vilar. Biltemas har fungerat bra i två år men vill ha bort skalmen uppe.
Nyinvesterat i ett par som känns riktigt bra. Utan skalm uppe, sitter tätt och stadigt, bra rundning, rätt färg i glaset, coolheten får tjejerna avgöra ;).
Mina 2000 kronors Adidas vilar. Biltemas har fungerat bra i två år men vill ha bort skalmen uppe.
Nyinvesterat i ett par som känns riktigt bra. Utan skalm uppe, sitter tätt och stadigt, bra rundning, rätt färg i glaset, coolheten får tjejerna avgöra ;).
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 13:15Det är inte procenten som räknas utan vilken del i spektrat som finns kvar. UVC stoppas av ozonlagret och når inte jordens yta = upp till 280 nm (det som är kvar är det som kan drabba huden + ögonen) Och som sagt är det farligare att ha ett par dåliga sol
Det är inte procenten som räknas utan vilken del i spektrat som finns kvar. UVC stoppas av ozonlagret och når inte jordens yta = upp till 280 nm (det som är kvar är det som kan drabba huden + ögonen) Och som sagt är det farligare att ha ett par dåliga sol
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 13:16Ps. ball i biltemaglasögon går bort
Ps. ball i biltemaglasögon går bort
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 14:11Jag är iaf cool i mina 70-talsbrillor. (H)
Jag är iaf cool i mina 70-talsbrillor. (H)
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 14:3270- tal är rätt (t+)
Jag är cool i mina Maui Jim (L)
70- tal är rätt (t+)
Jag är cool i mina Maui Jim (L)
Quote from Funbeat user on 25 May 2011, 19:19Briller er inte så viktig. Jeg har 2 par dyre Gant, 1 par Bolla, 1 par Briko, 2 par skibriller av ubestemmlig opphav. 4 par polariserte flug fiskebriller, Og flere progresive briller.
Hvorfor sykler jeg da rundt i vernebriller fra 3M til 85.-.
Det e
Briller er inte så viktig. Jeg har 2 par dyre Gant, 1 par Bolla, 1 par Briko, 2 par skibriller av ubestemmlig opphav. 4 par polariserte flug fiskebriller, Og flere progresive briller.
Hvorfor sykler jeg da rundt i vernebriller fra 3M til 85.-.
Det e