Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelSpinna för att cykla snabbt
You need to log in to create posts and topics.

Hade en tråd upp i spinningforumet men blev hänvisad hit.

Hur skall man lägga upp spelet på spinningpassen? Visst instruktören bubblar ju en massa om ställningar och hitan och ditan MEN man väljer ju själv motstånd och kadens rätt så mycket.

Skall man

Jag låter musiken/ledaren bestämma kadensen. Retar mig på folk som cyklar i otakt.
Sedan kör jag (oftast) så tungt jag orkar utan att tappa takten.

Ska du köra i egen takt så sätt dig längst bak. 😉

Ursäkta. Hur kan man reta sig på andras takt i spinning? Själv är jag fokuserad på mitt.

Eftersom spinning till musik bygger på att man trampar i en viss takt.
Har man hamnat bakom någon som trampar i otakt är det väldigt lätt att falla ur rytmen själv. Åtminstone för mig.

Ola, jag förstår ditt problem. Men vissa (icke cyklistiska) instruktörer kör alldeles för tungt och med för låg kadens. Skitbra om man vill förstöra knäna.

Ligger du i en riktig klunga, så måste du stå ut med och lära dig, att alla har olika kadens. En

Niclas: om du vill bli bra på att cykla så tänk på hur det oftast är när du cyklar. Det är sällan särskilt tungt länge, och absolut inte så länge som instruktörerna i spinningsalen vill få det till. (Det finns extrema förhållanden, men oavsett vilket så ä

Citat Bruse:"Men vissa (icke cyklistiska) instruktörer kör alldeles för tungt och med för låg kadens. Skitbra om man vill förstöra knäna."

Exakt så. Jag som redan har ömma knän kör på högre kadens på låtarna med för låg bpm, det ser jag ofta andra som gö

Spinning är utmärkt för intervallträning men som cyklist blir det för mycket av den varan om man kör spinning halva hösten och hela vintern.
Men om du vill ha bra form direkt när du tar ut din "riktiga" cykel på våren så ska du köra intervaller sista veck

eller så cyklar man ute och får lite frisk luft under passen.

Trainer torde vara bättre om man vill hålla igång cyklingen. Billigare också.