Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Man ska alltid springa och gå på vänster sida så att man möter bilar och cyklar, även på cykelbanor. Det är det inte alla som har förstått. Men det är vänster sida som gäller.

Jag springer alltid på vänster sida, men tyvärr går mer än hälften av de jag mäter på deras högersida och vi krockar om inte jag avviker.

Jag känner igen det, men jag försöker demonstrativt hålla mig kvar på vänster sida. Det är ju vi som gör rätt!

Jag springer ibland på höger sida. Numera går är kanske ett bättre sätt att uttrycka sig.

På smala kurviga vägar utan fri sikt vill jag helst att fordon kommer bakifrån.
Åtminstone när jag sprang så fick ju fordonet mer tid på sig.

Nere i alperna är det

Gammalt ämne som har diskuterats flera gånger på forum av löpare utan att kommit fram till ett entydigt svar.

Rolf: Du får gärna förtydliga var du fått uppgiften att gående "ska" hålla till vänster på GCbana (gång/cykelbana).

De allra flesta cykelbanor

Jag springer i princip alltid på höder sida. Rätt eller fel???

Hittade följande:

"I trafiklagstiftningen finns ingen bestämmelse om var man ska gå på en gång-, cykel- och mopedbana."

Gissar att man här kan likställa en löpare med en gångare!?

När jag går på en gemensam cykel- och gångbana försöker jag gå på vänster sida, speciellt om jag har med mig storhunden eftersom hon är van att gå på min vänstra sida om hon inte får gå fritt i kopplets fulla längd. Då kan hon ändå gå på gräsmattan (om de

Jag lärde mig redan i skolan att man går till vänster, cyklar och bilar till höger.

Jag gör resonerar precis tvärt om jämfört med Rolf!

Jag struntar fullständigt i regler och anpassar mig istället till vilket som känns smidigast och trafiksäkrast. Dvs nästan alltid "högertrafik", som alla andra. Det gäller oavsett om jag kör bil, cykel

Jag är rörande överens med dig Markus. Enda gången jag konsekvent springer på vänster sida om vägen är på trafikerad bilväg.