Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det är den enda fördelen när man åker rullskidor, man får välja själv.
Grundregeln gående och vänster sida men: ( saxat från deras hemsida)

"De som åker rullskidor eller rullskridskor i högre hastighet än gångfart ska åka på höger sida av vägen om det är

På cykelbanor kommer även mopeder i hög fart och jag vill verkligen inte ha dom i ryggen. Jag vill se faran i önen.

Enklast att alltid göra på samma sätt, gå på vänster sida och kör fordon på höger sida oberoende av vilken väg jag befinner mig på
Om det finns anvisad väghalva för gående resp. cyklar så gäller det så klart.

Håller helt med dig, Anders

Anders
Du formulerade det på bästa, enklaste och mest självklara sätt. Tack för det!

Here we again... Den enda gången svensk trafikförordning nämner vänstertrafik i nån form är en rekommendation att gångtrafikanter gagnar vänster sida på bilväg där trottoar/g(c)b saknas. OBS: till och med detta är enbart en rekommendation. Och eftersom d

Rolf: Jippie, och tvinga ut den farliga mopeden i fel körfält? Tänk om det kommer en cyklist bakifrån också, då vet ingen av dem vem som ska köra förbi dig först och hela situationen blir osäker och bäddat för en olycka. Hade du istället hållit höger hade

Och som Jan S säger (och Markus implicerar) är högertrafik av samtliga inblandade det absolut smidigaste sättet.

Jag tycker fortfarande att det är självklart att hålla till vänster när man möter fordon. De som vill bli påkörda i ryggen utan möjlighet att parera kan ju fortsätta med att hålla till höger.

Varför skulle man bli påkörd?

Att färdas "mot strömmen" känns mycket farligare än med strömmen. Att jag vid en frontalkollision "har möjlighet att parera" (pga att ön & armar sitter fram) överväger enligt mitt tycke inte den 20ggr högre olycksrisken i m