Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hej Rolf.

"Man ska alltid springa och gå på vänster sida så att man möter bilar och cyklar, även på cykelbanor. Det är det inte alla som har förstått. Men det är vänster sida som gäller."

Jag som cyklist cykla till höger med en lätt dragning mot mitten.

Njae, det regleras faktiskt i vägmärkesförordningen.

Förordning (2008:45) om Påbudsmärken

10 § Påbudsmärken är följande.

... en bra bit ner i lagtexten står det följande:

"Påbjudna gång- och
cykelbanor Märket anger banor som är
de

De e väl inge politiskt som ligger bakom det här med HÖGER eller VÄNSTER...ehhe...Nu stänger vi tråden...oood night.;););)

Skyltarna gäller naturligtvis enbart där de är uppsatta, om de är uppsatta. Bara för att det finns en enkelriktatskylt innebär det inte att alla gator är enkelriktade.

Tycker mest det liknar ett logisk felslut att överföra bilvägs-praxisen att gå mot trafiken till gång- och cykelbana. För omswischad på nära håll blir man på den smala gångbanan oavsett vilken sida man går på, vilket man inte blir om man går på väster sid

Markus skrev:
"Rolf: Jippie, och tvinga ut den farliga mopeden i fel körfält? Tänk om det kommer en cyklist bakifrån också, då vet ingen av dem vem som ska köra förbi dig först och hela situationen blir osäker och bäddat för en olycka. Hade du istället hå

När jag var liten (är 50) sa man stenhårt att man skulle gå så att man mötte fordonstrafiken. Då såg man bilarna när de kom, och kunde kliva åt sidan.

På 1960-talet fanns det avsevärt färre bilar, bodde man lite ute på landet var det närmast en kuriosite

Det värsta är alla j-a Stockholmare som tror de ska hålla vänster på trottoarer också.

Jag trodde majoriteten på FB var j-a Stockh... jaja, det där du skrev... -Modigt!

Jag har tur som bor ute i skogen.

Det verkar vara ett jäkla sjå att träna i stadsmiljö 🙂