Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa eller inte?
You need to log in to create posts and topics.

Om du ändå är på gymmet så är mitt tips att köra lite styrketräning.
Kör styrke 2-3 ggr/veckan och avsluta med en rask promenad på löpbandet efteråt. Öka promenaden i tid och fart lite varje vecka så kommer du att så småningom börja gå så fort att du komm

Självklart skall man som otränad ha som mål att kunna springa. Ta det bara lugnt när du börjar springa så du inte drar på dig känningar från benhinnor, knän fotleder etc. Hjärta, lungor och muskler kommer att lura dig till att det går att köra hårdare än

Fråga till Lars W: Så sällan??? Mina erfarenheter är precis tvärtom, t.ex. tendenser till löparknä som ger sig till känna efter mindre än en veckas löpuppehåll. Boven hos mig är för hög fart alternativt för snabb progression. Boten är alltid en vilodag em

Japp ! Varierar med stavgång, cykling och annan träning och inte för mycket löpning som sagt... Springer jag för mycket går jag sönder 🙁 Hehe... Men just nu är jag lite trasig pga en cykelvurpa och då gäller det återigen att börja lugnt. 🙁

Lars,

testa att springa "barfota" - dvs det är ok med Fivefingers. Med rätt löpsteg borde du kunna springa varje dag om du inte springer får intensivt utan låter de flesta passen vara lågpulspass. Ska man ändra löpsteg gäller det bara att man tar det vac

Haha ! Ni vet inte hur tung jag är 😉

I våras/somras sprang ungefär så mycket som jag tycker är roligt så ni behöver inte oroa er för att att jag springer för lite. Men barfotalöpning känns ju iofs lockande.

Jag ville framförallt mana till försiktighet

Tack så hemskt mycket för alla bra tips som jag har fått, det har definitivt varit till hjälp! 🙂

Jag sprang en kilometer häromdagen i alla fall på gymmet, och ja, det var jobbigt, men inte sådär döende-jobbigt som jag trodde och för mig var det verklig

Hittade några bilder på dig från Göteborgsvarvet Lars, och så där vansinnigt tung ser du då inte ut... Själv ligger jag på 94 och har inte orkat mig runt Varvet än, men tanken är väl att jag ska göra det till våren. Dock inte bestämt om det blir i Fivefin

Anna, tänk bara på att konditionen ökar snabbare än leder, muskelfästen, muskler och senor härdas av löpträning som sagts ovan. Så om du ökar din kondis än mer genom annan mer skonsam träning så må du vara än mer försiktig med att öka progressionen i prom

Hej Anna och lycka till!

Jag tycker inte att du nödvändigtvis skall pressa dig att springa till en början. Skaderisken är alldeles för stor och det är svårt att gå ned i vikt om man inte får röra sig pga av en skada.

Själv kommer jag från 123 kg (nu 93)