Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa med smärta i foten?
You need to log in to create posts and topics.

Jag har en lätt smärta under min vänstra fot. Inte under hålfoten utan mer åt vänstersidan. Det är ingen smärta som hindar mej att gå eller springa även om min gång kanske ser lite kul ut.
Det enda skada som jag kan komma på är hällsporre. Men om jag har

Har du ont på morgonen?

Hälsporre gör mest ont på morgonen och om du suttit still länge. När man varit igång en stund
så gör det mindre ont..

Jo det känns nog mest på morgonen. Ännu mer efter att jag suttit en halvtimma i bilen och jobbar med kopplingen på väg till jobbet.
Efter att jag har sprungit känns det dock inte lika mycket konstigt nog?

Jo, det där med gör ont i bilen känner jag igen alltför väl... 🙁

Diagnos - troligen hälsporre.

Du skall undvika att hoppa och att springa hårt. Möjligen jogga lätt. Helst skall du simma och cykla i stället.

Se till att gå i mjuka skort - typ löparsko

Nja, hälsporre är det sannolikt inte - det skulle kunna vara plantar fasciit, vilket är förstadiet till hälsporre. Hälsporre blir man diagnosticerad med via RTG om man har en förkalkning under hälen på insidan av foten.

Plantar fasciit är en överbelastni

Jonas det var mycket frågor på en gång. Jag ska försöka besvare dem så gott det nu går:

Har du ont längs randen på utsidan av foten och om du utgår från fotledsknölen - har du ont framför eller bakom knölen och isåfall hur långt (mätt i cm)? Om du utgår

Måste nog säga att jag inte kan ställa någon diagnos utan att titta på och testa av foten.
Går det inte över av sig självt, sök hjälp hos kiropraktor eller naprapat. Träna alternativt under tiden, men ingen vila.

Tack ändå Jonas. Förstår att det inte är så lätt att ställa en diagnos över nätet.
Jag har en tid hos läkaren nu på tisdag. Har dock inga förhoppningar om att de lyckas ställa någon riktig diagnos heller.
Ska se om jag kan hitta någon naprapat alternativ

Frippe,

hellre en sjukgymnnast med inriktning på idrotts skador.

Hälsporre är den vanliga benämningen på Plantar Faciit - inflammation i senfästet under hälen.

Det kan leda till kalkinlagring (hälsporre) men det finns också folk med detta som inte har

Börje:
Jag kör nu tofflor och träningsskor 24/7. Började med tåhävningar igår (tvåbens men ändå). Får se om det hjälper. Smörjer även foten med Voltaren två gånger om dagen. Inte för smärtans skull utan mer för att det ska vara inflammations dämpande. Vet