Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningSpringa med vikter i händerna
You need to log in to create posts and topics.

Undrar om de finns nån med erfarenhet av att springa med vikter i nävarna.
Jag brukar springa min milrunda med 3 kg i varje hand. Tycker att det är superskönt, jag får ner farten lite och tränar överkroppen. Det jag funderar
på är om det kan finnas risker

Huvudsaken är att du aldrig sätter vikter runt benen - stressfrakturer kan följa.

Nackdelen när man springer med tyngre saker i händerna är att man lätt spänner sig. Spänningar som kan fortplanta sig och göra att steget blir sämre. Ett dassigare steg kan sen med lite otur ge högre skaderisk.

Själv tycker jag att det fu**ar upp mitt lö

Tror inte på det. Du sabbar löpsteget, och jag förstår inte riktigt vilken typ av överkroppsträning det blir. Känns mer som slit och skaderisk. Vill man göra löpningen tyngre kan man ju springa i kuperad terräng, på sankt underlag eller helt enkelt spring

Efter att ha sprungit två veckor i Skottland,kan jag varmt rekommendera springa i sank terräng (dock ej för blött). Muskler och hjärta får sitt, men leder och ben blir relativt skonade.

Ursäkta off-topic.

Armpendlingen rubbas nog och därmed också benen. För mig hade det nog upplevts konstigt. Om du absolut vill springa med vikter skulle jag nog föreslå ryggsäck eller någon form av midjebälte.

Magnus off-topic-inlägg är klart relevant. I stället för att kånka runt på saker: spring i en svampig myr, spring uppför backar.

Håller med MH, AB m.fl. om terräng och backar. Men varför inte blöta marker, MH?

Ser även en direkt koppling till stegfrekvens och annat som följer av det - vilken stegfrekvens man nu än förordar - att vikterna får armarna att pendla i lägre frekvens, be

Blir det för blött orkar man inte springa många timmar! 😉

Blir det för blött kan man kanske inte springa alls.

Men vad skulle syftet vara med att ha vikter i händerna när man springer? Träna överkroppen? På vilket sätt då? Och det bör finnas bra mycket mer effektivare sätt att träna överkroppen på kan man tycka