Quote from Guest on 13 August 2013, 06:02Undrar om de finns nån med erfarenhet av att springa med vikter i nävarna.
Jag brukar springa min milrunda med 3 kg i varje hand. Tycker att det är superskönt, jag får ner farten lite och tränar överkroppen. Det jag funderar
på är om det kan finnas risker
Undrar om de finns nån med erfarenhet av att springa med vikter i nävarna.
Jag brukar springa min milrunda med 3 kg i varje hand. Tycker att det är superskönt, jag får ner farten lite och tränar överkroppen. Det jag funderar
på är om det kan finnas risker
Quote from Funbeat user on 13 August 2013, 06:12Huvudsaken är att du aldrig sätter vikter runt benen - stressfrakturer kan följa.
Huvudsaken är att du aldrig sätter vikter runt benen - stressfrakturer kan följa.
Quote from Jonny Persson on 13 August 2013, 07:56Nackdelen när man springer med tyngre saker i händerna är att man lätt spänner sig. Spänningar som kan fortplanta sig och göra att steget blir sämre. Ett dassigare steg kan sen med lite otur ge högre skaderisk.
Själv tycker jag att det fu**ar upp mitt lö
Nackdelen när man springer med tyngre saker i händerna är att man lätt spänner sig. Spänningar som kan fortplanta sig och göra att steget blir sämre. Ett dassigare steg kan sen med lite otur ge högre skaderisk.
Själv tycker jag att det fu**ar upp mitt lö
Quote from Funbeat user on 13 August 2013, 08:45Tror inte på det. Du sabbar löpsteget, och jag förstår inte riktigt vilken typ av överkroppsträning det blir. Känns mer som slit och skaderisk. Vill man göra löpningen tyngre kan man ju springa i kuperad terräng, på sankt underlag eller helt enkelt spring
Tror inte på det. Du sabbar löpsteget, och jag förstår inte riktigt vilken typ av överkroppsträning det blir. Känns mer som slit och skaderisk. Vill man göra löpningen tyngre kan man ju springa i kuperad terräng, på sankt underlag eller helt enkelt spring
Quote from Funbeat user on 13 August 2013, 08:58Efter att ha sprungit två veckor i Skottland,kan jag varmt rekommendera springa i sank terräng (dock ej för blött). Muskler och hjärta får sitt, men leder och ben blir relativt skonade.
Ursäkta off-topic.
Efter att ha sprungit två veckor i Skottland,kan jag varmt rekommendera springa i sank terräng (dock ej för blött). Muskler och hjärta får sitt, men leder och ben blir relativt skonade.
Ursäkta off-topic.
Quote from Funbeat user on 13 August 2013, 09:02Armpendlingen rubbas nog och därmed också benen. För mig hade det nog upplevts konstigt. Om du absolut vill springa med vikter skulle jag nog föreslå ryggsäck eller någon form av midjebälte.
Armpendlingen rubbas nog och därmed också benen. För mig hade det nog upplevts konstigt. Om du absolut vill springa med vikter skulle jag nog föreslå ryggsäck eller någon form av midjebälte.
Quote from Funbeat user on 13 August 2013, 09:42Magnus off-topic-inlägg är klart relevant. I stället för att kånka runt på saker: spring i en svampig myr, spring uppför backar.
Magnus off-topic-inlägg är klart relevant. I stället för att kånka runt på saker: spring i en svampig myr, spring uppför backar.
Quote from Funbeat user on 13 August 2013, 19:48Håller med MH, AB m.fl. om terräng och backar. Men varför inte blöta marker, MH?
Ser även en direkt koppling till stegfrekvens och annat som följer av det - vilken stegfrekvens man nu än förordar - att vikterna får armarna att pendla i lägre frekvens, be
Håller med MH, AB m.fl. om terräng och backar. Men varför inte blöta marker, MH?
Ser även en direkt koppling till stegfrekvens och annat som följer av det - vilken stegfrekvens man nu än förordar - att vikterna får armarna att pendla i lägre frekvens, be
Quote from Funbeat user on 13 August 2013, 23:06Blir det för blött orkar man inte springa många timmar! 😉
Blir det för blött orkar man inte springa många timmar! 😉
Quote from Funbeat user on 13 August 2013, 23:40Blir det för blött kan man kanske inte springa alls.
Men vad skulle syftet vara med att ha vikter i händerna när man springer? Träna överkroppen? På vilket sätt då? Och det bör finnas bra mycket mer effektivare sätt att träna överkroppen på kan man tycka
Blir det för blött kan man kanske inte springa alls.
Men vad skulle syftet vara med att ha vikter i händerna när man springer? Träna överkroppen? På vilket sätt då? Och det bör finnas bra mycket mer effektivare sätt att träna överkroppen på kan man tycka