Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpning - Lopp och tävlingarSt Olav Ultra
You need to log in to create posts and topics.

Nu tycker jag inte att det är helt fel med ultror som har tuffa spärrtider men om det är rätt på det här loppet eller inte har jag ingen direkt uppfattning om.

T.ex. Spartathlon skulle inte vara vad det är med ex. 60 timmars maxtid istället för 36 timmar

Precis Krister. Spärrtiden eller starttiden kan ju i sig vara en del av identiteten i loppet. Sen är det upp till deltagarna att förbereda sig för loppet så att de klarar av det. Om arrangören väljer att sätta så tuffa spärrar att de inte får några deltag

Men det är en sak att ha ett känt lopp som blir fulltecknat oavsett spärrtider
en annan att ha ett nytt lopp där man inte får tillräckligt med anmälningar så man kan/vill genomföra det.

Fast frågan är om man vill ha x antal funktionärer kvar ute på banan för att serva 7 stycken löpare som är ute 4 timmar extra? Jag skulle inte tycka det var värt det som arrangör.

Jag tror vi var 10-15 st som "väntade" in de 4-5 sista under årets TEC, och vi njöt och trívdes varje minut.
Under Lappland Ultra så var dom två sista ca 5 timmar efter 3:e sista

Det är mer är inställningsfråga.

Jag tror inte det blir några fler försök

Jag har egentligen inga problem att starta vilken tid som helst på dygnet, men det känns som om det är banketten som är syftet med starttiden. Det tycker jag känns lite taskigt mot de som ska springa i ultraklassen.

Det känns lite krystat.

St. Olavsloppet är inarbetat som stafettlopp.
För inte många år sedan så hade de lagt in en landstävling mellan Sverige och Norge.
De försökte var det 2 gånger.
Knappast någon fullträff.
Så de är öppna för alternativ.

100 miles i Täby - ett kanonlopp

Jan-Erik säger "Det är mer är inställningsfråga."

Absolut. På samma sätt är det en inställningsfråga om man masar sig in under 12 timmar. Det är ett eget val man har att träna upp sig till det. Eller inte. Är man frisk och inte har några handikapp så kla

Men om nu loppet inte kommer att genomföras. Då kan man undra om det var "rätt" stopptider eller om man ville egentligen genomföra det.

Det är definitivt en fråga man kan ställa sig. Dom kan helt ha missat att tänka igenom vilken målgrupp dom hade för loppet.