Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelsteget efter motionslopp
You need to log in to create posts and topics.

Eftersom modellen redan har varit i bruk under många år så är det som så ofta, Bättre förr.

Jag ser flera problem med ett prestationsbaserat system. Dessutom förstår jag inte vem som vinner på det.
För att ett poängpasserat system ska fungera krävs

- Att det finns många tävlingar och att poängen räknas över lång tid
- Att det finns underlag f

Svensk cykel vinner på det.
Tänk att köra år efter år i en och samma klass utan att det ska ha någon som helst betydelse om du komma först vid varje tävling eller sist. Du bara byter klass det år du fyller 45, eller 50 eller 60?

Att ramla ur en högre div

Jag håller inte med om argumenten i invändningen utan är också inne på Gazzah & Davids linje.

Ett poängsystem ger varje tävling en större betydelse och sannolikheten ökar därmed för att man prioriterar tävlandet och reser en bit.

Gör man inte det, utan

A-D = fyra klasser
Sportklass = nybörjarklass
Så blev det fem klasser.

I Danmark styrde man upp tävlingar och licenserna genom att inte tillåta mer än en A-klass tävling samtidigt på Jylland, Själland, Öarna dvs tre tävlingar samtidigt.
Licenserna styrs

Vad är hönan och vad är ägget. Jag tror inte vi lockar flera att köra tävlingar genom att skapa klasser med 10-15 deltagare. Med få deltagare i klasserna kommer arrangörerna försöka samköra klasser och då är vi tillbaka till det läget vi har idag.

Jag h

Det håller jag inte med om.

Genom att slopa veteranklassserna på vanliga tävlingar så ökar intresset för att tävla. Då kommer deras barn också till tävlingarna.

Poängsystemet som fanns fungerade utmärkt och A-klassen var tillräckligt hård. Det kan jag g

Men haltar inte jämförelsen med Danmark.
Dels så är Danmark tätare befolkat = kortare avstånd till tävlingarna.
Dels så inbillar jag mig att cykelintresset är större i Danmark, med fler aktiva tävlande?

Javisst, de har alla veteranklasserna och A-Dklass förutom att de börjar vid åtta års ålder.
Poängen är att de flyttar cyklisterna till klasser som de har konkurrens i.
I Sverige hoppar vissa mellan klasserna(under samma helg) för att de behöver ha sitt e

Några siffror. I Danmark finns ca 280 föreningar i Sverige ca 250. De danska föreningarna har tillsammans lite över 20.000 medlemmar (Wikipedia). Hur många licensierade åkare som finns i Danmark har jag inte hittat. (David vet du?) I Sverige säger förbund