Quote from Guest on 23 May 2010, 13:32Halloj, funderar på att springa nån halvmara i sommar/höst, kanske Sthlm halvmara.
Jag undrar hur stor skillnad det är mellan en halvmara och 10K, alltså vilken tid jag ska hoppas på.
Har sprungit 10K på drygt 45min på träning så jag borde kunna sprin
Halloj, funderar på att springa nån halvmara i sommar/höst, kanske Sthlm halvmara.
Jag undrar hur stor skillnad det är mellan en halvmara och 10K, alltså vilken tid jag ska hoppas på.
Har sprungit 10K på drygt 45min på träning så jag borde kunna sprin
Quote from Funbeat user on 23 May 2010, 13:42Om du inte börjar träna pass med längd på 1½ timme eller längre är risken att du kommer att tappa väldigt sista 7-8 km
Om du inte börjar träna pass med längd på 1½ timme eller längre är risken att du kommer att tappa väldigt sista 7-8 km
Quote from Funbeat user on 23 May 2010, 14:56Halvmaror är liksom längre så det borde vara väldigt svårt att hålla samma tempo där som på 10km... 😉
Halvmaror är liksom längre så det borde vara väldigt svårt att hålla samma tempo där som på 10km... 😉
Quote from Funbeat user on 23 May 2010, 14:59Du bör nog springa ett längre pass innan loppet, bara för att testa.
Jag sprang mitt första halvmarathon igår och jag lyckades hålla ungefär samma tempo som jag springer 10km på.
Du bör nog springa ett längre pass innan loppet, bara för att testa.
Jag sprang mitt första halvmarathon igår och jag lyckades hålla ungefär samma tempo som jag springer 10km på.
Quote from Funbeat user on 23 May 2010, 20:18Jag tycker det är en jättestor skillnad på 10km och en halvmara.
Innan jag kutade min första halvmara i slutet av förra sommaren hade jag avverkat ganska många 10km-pass, men inte så många längre.
Tyckte halvmaran var ordentlig kämpig från 16km och in
Jag tycker det är en jättestor skillnad på 10km och en halvmara.
Innan jag kutade min första halvmara i slutet av förra sommaren hade jag avverkat ganska många 10km-pass, men inte så många längre.
Tyckte halvmaran var ordentlig kämpig från 16km och in
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 00:12Så jag borde alltså dra ut på några långpass innan det är dags för en halvmara. Hur långa ska dom då vara, över 2mil eller?
Så jag borde alltså dra ut på några långpass innan det är dags för en halvmara. Hur långa ska dom då vara, över 2mil eller?
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 07:01Halvmaran är den tävlingsdistans jag fruktar allra mest. Det beror säkert på att jag, i likhet med många andra, brukar försöka köra ett 10 km-tävlingstempo och få det att hålla i 11 km till. Det blir tufft på slutet.
Egentligen borde just jag veta bättre
Halvmaran är den tävlingsdistans jag fruktar allra mest. Det beror säkert på att jag, i likhet med många andra, brukar försöka köra ett 10 km-tävlingstempo och få det att hålla i 11 km till. Det blir tufft på slutet.
Egentligen borde just jag veta bättre
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 08:35regelbunda pass på 1½ eller mer i lugnt tempo vänjer dig vid att springa även efter att du börjar få ont om socker/kolhydrater i kroppen.
regelbunda pass på 1½ eller mer i lugnt tempo vänjer dig vid att springa även efter att du börjar få ont om socker/kolhydrater i kroppen.
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 10:17Min första halvmara (Göteborgsvarvet -04) sprang jag utan att nånsin ha gjort mer än 12-13 km på träning, och normalpassen låg på 7-8 km. Det gick i o f s ganska hyggligt (1:42:18) men hela sista milen var en smärtupplevelse utan dess like. Jag gick inte
Min första halvmara (Göteborgsvarvet -04) sprang jag utan att nånsin ha gjort mer än 12-13 km på träning, och normalpassen låg på 7-8 km. Det gick i o f s ganska hyggligt (1:42:18) men hela sista milen var en smärtupplevelse utan dess like. Jag gick inte
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 11:35Jag springer milen (på träning) precis på samma tid som du och halvmaradistansen (träning/snabbt långpass) på 1:44. Har aldrig tävlat men tror att halvmaratiden kan gå att pressa några minuter. Men jag håller med de övriga om att den andra milen är värre.
Jag springer milen (på träning) precis på samma tid som du och halvmaradistansen (träning/snabbt långpass) på 1:44. Har aldrig tävlat men tror att halvmaratiden kan gå att pressa några minuter. Men jag håller med de övriga om att den andra milen är värre.