Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 17:15Jaha, då är det bara att lägga in några långpass då. Hur ofta ska jag ta ett lite längre pass, alltså för mig över milen? Behöver man göra det en gång i veckan för att det ska ge resultat eller? Pass på över 2 mil kan jag inte tänka mig att man behöver gö
Jaha, då är det bara att lägga in några långpass då. Hur ofta ska jag ta ett lite längre pass, alltså för mig över milen? Behöver man göra det en gång i veckan för att det ska ge resultat eller? Pass på över 2 mil kan jag inte tänka mig att man behöver gö
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 18:47Anders N har sagt det två gånger redan: tänk tid i stället för distans. Försök få till pass på minst 1,5 timme varannan eller var tredje vecka.
Anders N har sagt det två gånger redan: tänk tid i stället för distans. Försök få till pass på minst 1,5 timme varannan eller var tredje vecka.
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 19:23Ok tack för alla tips 🙂
Måste man löpa dessa pass eller kan man ta de med t ex rullskidor eller cykling? Är det bara för att vänja hjärta m.m vid lång påfrestning eller gäller det även att inte få kramp i vader m.m?
Ok tack för alla tips 🙂
Måste man löpa dessa pass eller kan man ta de med t ex rullskidor eller cykling? Är det bara för att vänja hjärta m.m vid lång påfrestning eller gäller det även att inte få kramp i vader m.m?
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 20:51Adam, du bör springa långpassen. Vad du behöver är att vänja kroppen vid att springa så länge.
Håller helt med de andra om att du skall strunta i km på långpassen och istället bara tänka tid. Se till att få många pass över 1:30, gärna några uppemot 1:45.
Adam, du bör springa långpassen. Vad du behöver är att vänja kroppen vid att springa så länge.
Håller helt med de andra om att du skall strunta i km på långpassen och istället bara tänka tid. Se till att få många pass över 1:30, gärna några uppemot 1:45.
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 21:50Göran, du springer halvmaran precis så som jag önskar att jag hade disciplin att göra.
Göran, du springer halvmaran precis så som jag önskar att jag hade disciplin att göra.
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 22:30Det värsta är bara att jag inte kan springa långsamt 🙁
Börjar jag springa över typ 5:20 min/km tappar jag allt, löpsteget blir dåligt, man hasar sig fram utan någon som helst teknik och blir faktiskt mer andfådd än då man springer i kanske 4:40 tempo.
Det värsta är bara att jag inte kan springa långsamt 🙁
Börjar jag springa över typ 5:20 min/km tappar jag allt, löpsteget blir dåligt, man hasar sig fram utan någon som helst teknik och blir faktiskt mer andfådd än då man springer i kanske 4:40 tempo.
Quote from Funbeat user on 24 May 2010, 22:42Vid 16-17 km kommer troligtvis de "små - musklerna - i - fötter - och - ben - som - man - inte - visste - fanns" tvinga dig sänka tempot... 😉
Vid 16-17 km kommer troligtvis de "små - musklerna - i - fötter - och - ben - som - man - inte - visste - fanns" tvinga dig sänka tempot... 😉
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 08:41Jag var som du en gång i tiden. Gjorde milen lätt neråt 40, men halvmara var så jobbigt att jag bröt första starten. Och jo det var skitsvårt att springa långsammare än 4:40/km. All träning gick i högt tempo - gärna halvtimmespass i 4:00 - 4:10-fart. Känd
Jag var som du en gång i tiden. Gjorde milen lätt neråt 40, men halvmara var så jobbigt att jag bröt första starten. Och jo det var skitsvårt att springa långsammare än 4:40/km. All träning gick i högt tempo - gärna halvtimmespass i 4:00 - 4:10-fart. Känd
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 14:00Anders, det är precis så jag känner. Det fungerar bara inte att springa långsamt 😉 Ska kanske testa att köra lite kortare löpsteg för det är nog ganska långt, iaf längre än pappas.
Anders, det är precis så jag känner. Det fungerar bara inte att springa långsamt 😉 Ska kanske testa att köra lite kortare löpsteg för det är nog ganska långt, iaf längre än pappas.
Quote from Funbeat user on 25 May 2010, 14:06Jag vet inte om det är min kropp som är dum men jag har nästan lättare att få en bra tid på en halvmara än på 10 km.
Jag har ruskiga problem att komma under 43min på milen men springer halvmaror på 1,33.
Mina träningspass är sällan längre än 13 km så d
Jag vet inte om det är min kropp som är dum men jag har nästan lättare att få en bra tid på en halvmara än på 10 km.
Jag har ruskiga problem att komma under 43min på milen men springer halvmaror på 1,33.
Mina träningspass är sällan längre än 13 km så d