Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Hur lång tid behöver man på sig för att träna inför sin första halvmara?
Jag springer regelbundet 5-10 km (2-3 ggr i veckan) och vill gärna öka på distansen.

Just nu tar det mig strax över timmen på 10 km (63-66 min) och då går jag lite fortfarande.

Hur

Mia, jag tränade upp mig från milen till halvmaradistansen på 10 veckor med den sk 10%-regeln.

Ett pass i veckan ökade jag med 10% på sträckan.

10 km + 10% -->11 km vecka 1
11 km + 10% -->12,1 km vecka 2
12,1 km + 10% -->13,4 km vecka 3

osv...

Tempot

Toppen. Då ska jag testa det. Är det ok att fortsätta köra 2 st 5 kms pass i veckan och bara köra 1 längre pass på 10 km som man sen ökar lite varje vecka?

När jag sprang Gv 2009 så var mina längsta pass innan 15 km i ett motionsspår. Räknade lugnt med att 6 km till klarar jag eftersom GV är nästan helt platt och ett motionsspår innehåller mycket mer backar.

Det var inte varje vecka som jag sprang 15 km uta

Mia, absolut! Det längre passet gör Du bara en gång i veckan. Känner Du Dig sliten kan Du vecka fyra gå ner något i distans på långpasset för att återgå till schemat vecka fem igen. Du har en liten vila var fjärde vecka. Förstår Du hur jag menar?

För ege

Jag har också "kontrollbehov" som mellannamn Sylvia 😉 så jag har gjort som du!

😀

Jag har gjort som er 3 ggr innan, så sen gjorde det inte så mkt när det sen blev DNS på den riktiga halvmaran:-);)

Kul Mia! 🙂

Prova att lägga in lite backträning varannan vecka då. Kör Ditt vanliga 5 km-pass med inslag av backinetrvaller. Gör susen den dagen Du ska bestiga halvmarans backar.

Ja, jag hittade ett träningsprogram här på FB på 20 veckor som är 3 ggr i veckan. Så jag tänkte köra igång från vecka 5 på det med start på måndag. Där ingår det backträning och viloveckor och allt man ska tänka på.
Här är det: http://www.funbeat.se/progr